Neurofeedback

A neurofeedback a biofeedback egy kifinomult változata, az agy elektromos jeleinek (EEG) a felhasználásával történő,  rendkívül hatékony és sokoldalú –neuroplasztikus- fejlesztési lehetőség. A neurofeedback lehetővé teszi az agy kognitív funkcióinak a fejlesztését, elősegíti az optimális agyműködést, az idegrendszer kapacitásainak felszabadítását, mivel a folyamat során a kliens önmagát fejleszti az idegrendszerén keresztül, melynek eredménye a nagyobb hatásfokú agyműködés.

A neurofeedback (EEG-biofeedback) az agyi aktivitás megfigyelését, visszacsatolását, tudatosítását, ezen keresztüli átalakítását, optimalizálását célozza meg, mely által hatékonyabbá tehetjük az idegrendszer tanulási, változási folyamatait, működését.

A neurofeedback célja, hogy megtanítsa az agynak, hogy mi az optimális állapot,melyben a leghatékonyabb az agyműködés.A neurofeedback által egy kedvezőbb önszabályozási folyamatot lehet beállítani, és ezzel sikerül javítani az agyi funkciókat. Hatása tartós.

A neurofeedback

  • fejleszti az agyi funkciókat és az önszabályozás képességét,
  • javítja az általános kognitív és pszichofizikai képességeket,
  • mindezt biztonságos, non-invazív módszerrel éri el,
  • amely bizonyítottan hatékony a gyermekek, serdülők és felnőttek esetében is,
  • ezáltal az életet megnehezítő számos fizikális tünet, panasz megszűntethető, illetve betegség kialakulása megelőzhető.

Mi a neurofeedback tréning?

A neurofeedback tréning egy speciális informatikai eszközökkel támogatott, hatékony tanulási segédeszköz, aktív tanulásra  és önfejlesztésre épülő tréning.

Teljesen non-invazív gyógymód, a neurofeedback kezelés során az agyba nem vezetünk semmilyen elektromos jelet, áramot. A fejre illesztett szenzorokkal csak az agy saját elektromos jeleit érzékeljük, ezt használjuk visszajelzés, tanulás, az agy működésének optimalizálása céljából.

A neurofeedback tréning az agyműködés optimális hangolását jelenti, az agy saját elektromos jeleinek a felhasználásával. A fejbőrre és a fülcimpákra helyezett elektródák mérik az agyhullámokat.

Agyhullámok:

Agyunk működése agyhullámok amplitúdójával jól leírható, ugyanis agyunk ébrenlét és alvás közben elektromos tevékenységek sorát végzi. Az elektromos aktivitás EEG készülék segítségével mérhető és grafikusan megjeleníthető, így követhetővé válnak a különféle agykérgi működési folyamatok. A gerjesztett elektromágneses mezők, azaz agyhullámok a következő típusokba sorolhatók.

  • A béta agyhullámok (13-30 Hz) az éber állapotunk létrehozói. A mentális, intellektuális aktivitást, valamint a koncentrációt jellemzik. A 18-32 Hz közötti béta hullámok szorongás esetén gyakoriak, feszült állapotra utalnak.
  • Az alfa agyhullám (8-12 Hz) a nyugodt, relaxált állapot domináns hullámtevékenysége. Az alfa agyhullámok az alvás és az ébrenlét közötti ellazulást, az agy pihenő állapotát jelzik az egész szervezetben.
  • A théta agyhullámok (4-7 Hz) az alvás, a mély meditáció és a teljes nyugalom állapotában uralkodnak. Itt képes agyunk képszerű álmokat és elképzeléseket előhívni. A théta a kreativitást, a tudatalattihoz való hozzáférést, az inspirációt, a fantáziát, a plasztikus emlékezést segíti.
  • A delta agyhullámok (1-3 Hz) éber állapotban egyáltalán nem jelentkeznek, a mély, öntudatlan alvás jellemzői. A delta frekvenciák szervezetünk öngyógyításáért, rehabilitációjáért és az energiatöltésért felelnek. A minőségi alvás és álomtevékenység elősegíti, hogy teljesítőképességünk ugrásszerűen megjavuljon.

Az agyi aktivitás minden pillanatában megfigyelhető mindegyik agyhullám. A delta agyhullámok előtérben állnak, mikor az agyunk bizonyos részei pihenő állapotba kerülnek, de összekapcsolhatóak a tanulási nehézségekkel is. Ha valaki álmossá válik, egyre több delta és théta agyhulláma lesz, ha pedig valaki figyelmetlen, szórakozott és álmodozik megnövekszik a théta hullámok aránya. A figyelemhiányos zavarban, epilepsziában és krónikus fáradtságban szenvedő egyéneknél a lassú agyhullámok arányának növekedése figyelhető meg (általában théta és néha alfa). Ha a lassú agyhullámok aránya a frontális agylebenyen megnövekszik, a figyelem, viselkedés, érzelmek irányítása nehezebbé válik. Az ilyen egyéneknél általában csökkent a koncentrációs képesség, memóriaproblémák, változó kedélyállapot illetve hiperaktivitás figyelhető meg. Többnyire nem tudnak jól összpontosítani és csökkent intellektuális hatékonyság tapasztalható náluk.

Az agy fent utalt elektromos tevékenységének vizsgálatára a fejbőrön elhelyezett szenzorok vannak segítségünkre. A számítógép a koponya felett felfogott, EEG jeleket feldolgozza és visszatükrözi az agy működési üzeneteit. Az agyi aktivitás a számítógép képernyőjén jelenítődik meg. A számítógép képernyőjén azonnal visszajelzés, tudatosítás történik, mely lehetőséget teremt az ideálistól eltérő agyi tevékenység megváltoztatásra. Az agyhullámok tanításával az idegrendszert tréningezzük, a módszer segítségével megtanulható a helyes, egészséges működés. Az agy megtanulja a hatékony működés mögött álló élettani tevékenységet, ezt a tudást a továbbiakban önállóan és aktívan felhasználja.

Azaz a neurofeedback során az agy működése átalakul, optimalizálódik, stabilizálódik, újjászerveződik, komplexebbé válik, normalizálódik. A neurofeedback lehetővé teszi az agy kognitív funkcióinak, hatásfokának a fejlesztését

A kezelésekkel és gyakorlatozással maradandó javulást érhető el, gyakorlatokkal erősíthető kognitív flexibilitás. A  kliens megtanulja hogyan használja hatékonyabban az agyát, valamint olyan kompetenciákat alakít ki , mellyel mindezt eléri. A folyamat során a kliens önmagát fejleszti, melynek eredménye a nagyobb hatásfokú agyműködés

Az agyat edző neurofeedback gyakorlás által az agy működési kapcsolatai újjáépülnek, az idegsejt csoportok között hatékonyabb  együttműködés és szabályozás formálódik, azaz mindez idegi változásokhoz és neurodiferenciációhoz vezethet, azaz a rendszeres gyakorlás hatására  az agy szerkezetileg és funkcionálisan is képes átrendeződni, a neuroplaszticitás alapján. A tanulás mintegy áthuzalozza az idegsejt hálózatokat és az új működési mintázatok, asszociációk a terápia befejezése után is megmaradnak

Ily módon az EEG-Biofeedback nagyon hatékony fejlesztőeszköz, melynek segítségével fokozhatjuk a mentális teljesítőképességünket, növelhetjük figyelmi kapacitásunkat, optimalizálhatjuk az idegrendszer működését, teljesítőképességét. A neurofeedback során az agy működése átalakul, optimalizálódik, stabilizálódik, újjászerveződik, komplexebbé válik, normalizálódik. Mivel az agy meghatározó irányítója a testi, mentális, szellemi egészségünknek, ily módon a módszer segítségével kontrollálni, optimalizálni, tudjuk a szervezetünkben zajló élettani folyamatokat, a testi, lelki, mentális egészségünk érdekében. A neurofeedback túlmutat a betegségek kezelésén. Az agyműködés optimalizálódása, az elektromos agyi aktivitás harmonizálása egészséges emberben is lehetőséget biztosít a szellemi kapacitás maximális kihasználására, növelésére egyaránt.

Milyen problémák esetén hatásos a neurofeedback tréning?

A neurofeedback olyan terápia lehetőség,amelynek segítségével a kliens képessé válik saját idegrendszerének a szabályozására, ezen keresztül megtanulhatja módosítani saját állapotait.

A tréning hatóterülete az idegrendszer, így a módszer felhasználhatósága sokrétű, számos  probléma esetén alkalmazható. pl. figyelem növelése, tanulás eredményesebbé tétele, tanulási zavar, memória teljesítőképességének növelése, alvászavar, migrén, szorongás, stressz kezelés, hiperaktivitás, figyelemzavar, autisztikus tünetek, autizmus, tick, dadogás, csúcsteljesítmény kibontakoztatása, kreativitás növelése, agyi traumák, stroke rehabilitáció…stb.esetében.

A módszer hatékony segítséget nyújthat a mindennapi élettel járó stresszel való megküzdésben, segíti a relaxáció elsajátítását.

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia nemrég olyan kezelési módként ismerte el, amely gyógyszerekkel azonos mértékben képes megszüntetni a az ADD és ADHD tüneteit. Az agy tanításának módja. Alkalmazását az epilepszia bizonyos változatainak a kezelésében is engedélyezték és igen hatékony egy sor más rendellenesség esetében is – pl, szorongás, poszttraumás stresszáállapot, tanulási zavarok, agysérülések, migrének, és autizmus spektrumba eső túlérzékenysége esetén. (Forrás: Dr. Norman Doidge : Hogyan gyógyul az agy?, Park Könyvkiadó, 2016)

Felhasználási területek

  • szorongásos problémák
  • pánik
  • vizsgadrukk, lámpaláz
  • hangulatzavar
  • stressz kezelési nehézségek
  • poszttraumás stressz szindróma (PTSD)
  • tanulási nehézségek, tanulási zavar
  • teljesítmény zavarok, alulteljesítés
  • képesség-, részképesség probléma
  • hiperaktivitás (ADHD)
  • figyelemzavar (ADD)
  • beilleszkedési nehézség, magatartási problémák
  • neurotikus funkciózavar (éjszakai bepisilés, körömrágás, tic, éjszakai felriadás….)
  • fejlődési rendellenességek (autizmus, megkésett fejlődés…stb)
  • epilepszia
  • agyi traumát (stroke, agyvérzés) követő (kognitív) rehabilitáció (afázia, emlékezet zavar….stb.),
  • addikció, káros szenvedélyek
  • alvászavar
  • evészavar
  • fejfájás, migrén
  • krónikus fájdalom
  • stressz betegségek: pl. stressz eredetű szív, emésztési, légzőszervi , bőr problémák, pszicho-neurológiai betegségek…stb
  • pszichoszomatikus problémák:pl.
    • kardiovaszkuláris betegségek: magas vérnyomás, szívtáji fájdalom
    • gyomor-, bélrendszer: colitis ulcerosa, IBS (irritabilis bélszndróma), gyomor-, nyombélfekély, reflux
  • táplálkozási zavarok: anorexia, bulimia
  • légzőrendszeri betegségek: köhögés, asthma bronchiale
  • fejfájás: tenziós fejfájás, migrén
  • fájdalom tünetek:hasi fájdalom, hátfájás, izomfájdalom, ízületi fájdalom, végtagfájdalom, mellkasi fájdalom
  • emésztéssel kapcsolatos panasz: hányinger, hányás, hasmenés, étellel kapcsolatos inolerancia
  • érzékeléssel kapcsolatos zavarok: fülzúgás, halláscsökkenés, érzészavar, hőérzés csökkenés….stb.
  • autoimmun betegségek: allergiák….stb.
  • egyéni teljesítmény fokozása:
    • csúcsteljesítményre hangolás : (sportolók, vizsgázók, előadóművészek, vezetők, topmenedzserek)
    • tanulási teljesítmény fokozása
    • munkateljesítmény növelése hatékonyabb pihenés , relaxáció mélyítés
    • sportteljesítmény fokozása
    • eredményorientált személyiség-, képesség-, részképesség fejlesztés
    • tehetséggondozás ,fejlesztés
    • szellemi karbantartás (időseknek is) kezelés….stb.céljából.
    • Egyéni teljesítményfokozás
    • Koncentráció, memória fejlesztése
      Teljesítménynövelés menedzserek, sportolók
      számára
      Diákoknak vizsgára, felvételire, versenyekre való felkészülésre

Az alábbi területeken használják sikeresen a neurofeedbacket az egyéni teljesítmény fokozására:

  • Tanulási teljesítmény fokozása (vizsgadrukk feletti kontroll, figyelem és koncentrációkészség fokozása, elterelhetőség csökkentése)
  • Munkateljesítmény növelése (precízebb munkavégzés, késleltetett kifáradás, stressz-kezelés fejlesztése)
  • Kiégés (burn-out) megelőzése (az idegrendszer támogatása, erőforrásainak felszabadítása)
  • Hatékonyabb pihenés (relaxáció mélyítése, teljesebb regenárlódás)
  • Sportteljesítmény fokozása (koncentrációs készség fokozása, stressz-tűrés fejlesztése)
  • Kreatív potenciál felszabadítására (pl. művészeknél)
  • Szellemi teljesítmény megőrzése (időskorban)
  • Koncentráció, memória fejlesztése
  • Teljesítménynövelés menedzserek, sportolók
    számára
  • Diákoknak vizsgára, felvételire, versenyekre való felkészülésre

A biofeedback, neurofeedback tréning egyre nagyobb szerepet játszik az élsportolók felkészítésében, előadóművészek, menedzserek csúcsteljesítményre hangolásában.

Ma már számos élsportoló esetében alkalmazzák a NeuroFeedback technikát, többek között az amerikai és svájci olimpiai sí csapat tagjainál, az olasz és spanyol labdarúgóválogatott tagjainál, élvonalbeli klubcsapatoknál. A 2006-ban futballvilágbajnokságot nyert olasz válogatott tagjai például a NeuroFeedbacket nevezték meg azon titkos fegyverként, ami a rendkívüli teljesítményhez segítette őket.

FONTOS: Orvosi diagnózis esetén csak az adott probléma kezelésére jogosult személy végezhet elsődleges terápiát. Kiegészítő terápiás alkalmazás esetén fontos, hogy a tréninget végző egyén egyeztessen a pácienst kezelő egészségügyi szakemberekkel (orvos, pszichológus, ergoterapeuta).

Eredményesség:

Az esetek 70-80%-ban javulás várható a neurofeedback kezelés hatására.

A neurofeedback kezelés folyamata:

Az állapotfelmérő és célkitűző beszélgetés után felhelyezzük az elektródákat a fejbőrre és a két fülcimpára. A kliens ezután a számítógép képernyőjét figyeli, aminek segítségével kép illetve hang visszajelzést kap az agyhullámok aktivitásáról. Semmilyen elektromos áram nem vezetődik az agyba, csak az agyi elektromos aktivitása monitorizálása és megjelenítése történik a képernyőn keresztül. Mindez azt a célt tűzi ki, hogy a kezelt lassan megtanulja megváltoztatni az agyhullámait, ideális agyhullámokat hozzon létre, melyek segítségével maradandó javulás érhető el.

A tréning során a játék nyelvére lefordítva többféle feladat is adható.

A leggyakrabban a személy egy filmet néz, vagy zenét hallgat. Amennyiben „jól állítja be” az agyhullámait, jó minőségben élvezheti a filmet, animációt, filmet, vagy hallgathatja a zenét. Amennyiben azonban nem „dolgozik eléggé”, az adás rossz minőségűvé, halkká, zavaros hangúvá változik, tehát élvezhetetlen lesz. Az egyén célja az lesz, hogy jó minőségűvé alakítsa át az ingert.


Mérési pontok a fejbőrön.

Pusztán agyhullámainak megváltoztatásával képessé válik a játék, film vagy animáció irányítására. A tréning során a gépből semmi parancs, vagy egyéb jel az agyhoz nem érkezik. A gép csak mér és visszajelez, az agyba nem nyúl bele semmilyen módon. A páciens önmaga találja meg agyának azt az állapotát, amikor a feladatot végre tudja hajtani. Ha az agyhullámokat nem megfelelően irányítja, a film és animáció élvezhetetlenné válik, leáll, hangokat ad, zavaró visszajelzést küld, a játék nem működik. A páciens ezért erős kényszert érez arra, hogy agyhullámait normál állapotba hozza. Néhány tréning során az agy megtanulja ezt az állapotot, és már a hétköznapi tevékenységek során is jól fog működni.

Az agy különböző területei más-más működésért felelősek. Vizsgálat során a tréner megállapítja, mely agyterület működik hibásan, és ott végzi a tréninget.

Agyféltekék munkamegosztásai:

A terápia időkorlátai, hatékonysága

A kezelések számát az egyéni probléma feltérképezése után állapítjuk meg. A problémafeltáró első interjút követően megtörténik a teljes körű diagnosztikus felmérés, azaz az agyi aktivitás megfigyelése. Az agy különböző területei más-más működésért felelősek. A vizsgálat során a tréner megállapítja, mely agyterület működik hibásan, és ott végzi a tréninget.

Egy terápiás beavatkozás nem szűnteti meg a tüneteket, hosszú távú alkalmazás után mutatkoznak meg az eredmények. A tünetektől függő javuláshoz 10-60 alkalom szükséges, alkalmaként 20-30 perces foglalkozás és javasolt a heti kétszeri kezelés.

A kezelés vagy tréning általában 20-40 alkalom a legtöbb probléma esetén.

Megfelelő mennyiségű gyakorlás után a személy képessé válik önszabályozó módon fenntartani a kívánt új mintázatot még akkor is, amikor éppen nincs neurofeedback-helyzetben.

Gyógyszeres kezelés mellett a kezelő orvossal konzultáció szükséges.

Eredményesség

Ha csak közvetlenül az oktatásban jelentkező előnyökre fókuszálunk, a kutatások tartós javulásról számolnak be a koncentráló- és tanulási képességek, valamint a memória terén. Többször megfigyelték, hogy a tanulók pontokban mérhető javulást produkálnak NeuroFeedback tréningeket követő, ismételt IQ teszteken is.
Fontos megemlítenünk, hogy a diákok pszichés állapota is jelentősen befolyásolja az iskolai teljesítményt. A szorongás, függetlenül a kiváltó októl egyértelműen rányomja bélyegét a gyermek teljesítőképességére. A NeuroFeedback tréningek segítségével jelentősen csökken a belső feszültség, nő a stressz tűrő képesség. A figyelem, a koncentráció javulásával és a belső feszültség csökkenésével párhuzamosan javul a teljesítmény, csökkenek az esetleges viselkedési problémák, javul az alvás minősége, könnyebbé válnak a mindennapok a gyermek és családja számára.

Összegezve a neurofeedback terápiáknak a jelentkező pozitív hatásait:

  • javul a figyelem- és koncentráció, memória képesség
  • növekszik a teljesítmény a tanulásban, sportban
  • csökken a belső feszültség, stressz
  • megszűnik a szorongás
  • az alvás minősége javul
  • enyhülnek, adott esetben megszűnnek a viselkedési zavarok
    (agresszió, dühkitörések, dac, …)
  • enyhülnek, adott esetben megszűnnek a tanulási zavarok
    (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia, diszpraxia)
  • hiperaktivitás (ADHD) tünetei enyhülnek, adott esetben megszűnnek
  • figyelemzavar (ADD) tünetei enyhülnek, adott esetben megszűnnek
  • autista, asperger szindrómás gyermekek esetében pozitív változás, egy élhetőbb élet esélye

Forrás:

D, Corydon Hammond, Ph.D., ECNS, QEEG-D, BCIA-EEG: “What is Neurofeedback?”

(http://www.isnr.org/uploads/whatisnfb.pdf)

Időpontkérés

Időpontkéréshez töltsd ki az alábbi űrlapot!