Project Description

Stressz, Stresszkezelés

Életünkben egyre több a stressz, hiszen az életünk felgyorsult tempót diktál, mindenki pörög, minden változik, a média ontja ránk a híreket…. A gyerekek is ugyanebben a stresszteli bonyolult világban élnek, ugyanúgy ki vannak téve a stresszkeltő tényezőknek (iskola, leckék, házi, tömegközlekedés, délutáni órák, vizsgák, szülők válása, költözés, változások…),  mint mi felnőttek.

Ha a stressz állandósul, vagy elviselhetetlen mértékűvé fokozódik, akkor ártalmassá válik, testileg-lelkileg, felnőttnek, gyermeknek egyaránt.

Mi a stressz?

A stressz a szervezet részéről adott válasz minden olyan ingerre, mely az eredeti egyensúlyi állapotából kibillenti

A stressz életünk elkerülhetetlen velejárója, de ha folytonos stressz hatás miatti nyomás alatt élünk kárt szenved a testi-lelki harmóniánk. Az a mód, ahogyan a stresszt kezeljük, a testi-lelki-mentális egészségünk alapja.

A stressz tehát életünk része, de a hozzá alkalmazkodás mikéntje már nagy részt rajtunk múlik, hogy teszünk-e ellene vagy passzívan elszenvedjük. Vannak technikák, eljárások, melyek a szenvedés helyett a megküzdés lehetőségeit kínálják:

Pl. Biofeedback, Neurofeedback, Mindfulness, Relaxáció

  • A saját testi-szellemi tevékenységeink feletti kontroll elsajátításával tudjuk kézbe venni az irányítást, és helyreállítani belső egyensúlyunkat.

Stresszelmélet

Selye János (1907-1982)

„Életünk folyamán szüntelenül alkalmazkodnunk kell a körülményekhez. Amióta az élet hajnala megvirradt az ősvizek felett azóta áll fenn ez a fajta kölcsönhatás az élő anyag és az élettelen környezet között csakúgy, mint az élők társas világában” (Életünk és a stressz)

Stressz

  • Akkor beszélünk stresszről, amikor az emberek fizikai vagy pszichológiai jóllétüket veszélyeztető eseménnyel szembesülnek.
  • A stressz a test nem specifikus válasza valamely igénybevételre
  • A stressz az ember és a környezet közötti olyan viszony, mely szubjektív megítélés szerint túlterheli az egyént, meghaladja erőforrásait, önsegítő,vagy helyzetmegoldó képességeit.

Az okozó (külső és belső), ami előidézi a folyamat beindulását. Ez a stresszor mindig valamilyen terhelés

  • Stresszor
  • Stressz válasz, három fázisa:
    • alarm (Cannon-féle vészreakció)
    • ellenállás , alkalmazkodás
    • kimerülés- krónikus stressz
  • A helyzet egyéni minősítése függ:
    • személyiségtől
    • társas támogatástól
    • megbirkózási készségektől

Stresszor

  • Stresszoroknak azokat a szervezetre ható külső ingereket nevezzük, melyek általában pszichológiai vagy fiziológiai reakciókat váltanak ki.
  • Mindaz stresszor, amit mi magunk annak értékelünk és aképpen reagálunk rá.

Ebből a szempontból meghatározóak az alábbi szempontok:

  1. az inger befolyásolhatatlansága a személy által,
  2. az esemény bekövetkezése bejósolhatatlan, illetve
  3. képességeink határait érintik, negatívan hatnak énképünkre.

Régebben használták a jó stressz-rossz stressz fogalmát.

„Jó stessz az élet sava-borsa, a rossz stressz megbetegít”.

A jó stressz-rossz stressz kifejezéseket ma már kevésbé használjuk. Egyre világosabb, hogy nem a stressz kiváltó tényező a fontos (stressz minden inger, amire reagálunk), hanem ahogyan reagálunk rá

A stressznek különböző fajtáit tudjuk megkülönböztetni:

  • Stressznélküliség
  • Eustressz
  • Distressz
  • Neustressz

Eustressz:

Az eustressz az önmegvalósítás stressze.

Distressz:

A distressz negatív hatású  stressz. Az ember és a környezet közötti olyan viszony, mely szubjektív megítélés szerint túlterheli az egyént, meghaladja erőforrásait, önsegítő,vagy helyzetmegoldó képességeit.

Ez hosszabb távon bonyolult  pszichoneuroimmunologiai es pszichoszocialis folyamatok révén mentális, illetve fizikai problémák kifejlődéséhez vezethet.

Neustressz:

A sportpszichológia használja még a neustressz fogalmát, ami neutralizált, semlegesített stresszforrást jelent:amikor valaki megtanulja a korábban stresszkeltő körülményt figyelmen kívül hagyni, így később energiát, erőt meríthet belőle, serkentheti az eustresszt.

Stressz reakció:

GAS szidróma (Általános adaptációs szindróma)

  1. szakasz: Alarm reakció

Ekkor a szervezet felkészül a harcra, vagy – ha az nem lehetséges – a menekülésre(fight or flight).

A stresszválasz során a következő változások zajlanak a szervezetben (Cannon-fele veszreakcio):

  • felgyorsul a szívműködés, hogy több vér jusson az izmokhoz
  • felgyorsul a légzés, hogy több oxigén jusson a vérbe
  • megemelkedik a vérnyomás az izmok munkáját segítendő
  • emelkedik a vércukorszint
  • a véreloszlás megváltozik, a nem létfontosságú szervekről a meneküléshez

szükséges szervek felé áramlik

  • kitágulnak a pupillák, hogy több fény jusson a szembe
  • az idegrendszer éber lesz, a figyelem beszűkül
  1. szakasz: Alkalmazkodás, ellenállás

Amennyiben folytatódik es elhúzódik a stresszhatás, a szervezet kénytelen fenntartani a védekezést, megpróbál alkalmazkodni. Ez rendkivül megterheli a szervezetet, és később a tartalékenergiák is felhasználásra kerülnek. Egy idő után azonban kimerül a készlet, és ha a stressz továbbra is fennáll, bekövetkezik a harmadik szakasz.

  1. szakasz: Kimerülés

A kimerülés során elfogynak a tartalékok. Amennyiben továbbra is fennáll a stressz, az ember megbetegszik.

Biológiai és fiziológiai alapok

Stresszhelyzetben változások következnek be szervezetünkben:

  • A készenléti állapotot a hipothalamusz idézi elő, mely szabályozza a test reflexszerű működését.
  • Az idegi és a hormonális impulzusok mozgósítják a szimpatikus idegrendszert, változásokat idézve elő a szervezet minden pontján.

A test készenléti válasza:

  • Agyalapi mirigy: ACTH hormont választ ki mely serkenti az adrenalin kibocsátását
  • Tüdő: a légzés szaporábbá válik és felszínesebbé
  • Máj: kortizol hatására a májban tárolt glikogén vércukorrá alakul át, így gondoskodik a test megnövekedett energiaigényéről
  • Mellékvesék velőállománya: Az adrenalinon kívül kortizolt is termel, mely szabályozza a máj működését

Ennek azért van jelentősége, mert ha a glükokortikoid szint sokáig magas marad számos betegséget okozhat, többek között magas vérnyomást, immunrendszer gyengülést, csontritkulást, inzulinrezisztenciát és szívbetegséget.

A krónikusan magas glükokortikoid szint agyi károsodásokhoz is vezethet, gátolja az új neuronok kialakulását, kárt tesz az idegrendszer képlékenységében, elpusztíthatja a hippokampusz neuronjait, vagy változást idézhet elő az amigdala szerkezetében.

A hippokampusz károsodás nem csupán a tanulási folyamatot akadályozza, hanem csökkenti a stresszválasz  megszüntetésének a képességét is az agyban.

Szimpatikus idegrendszer

= Arousal szabályozásért is felelős

Veszélyérzet esetén aktív: felkészít a „harcolj v. menekülj reakcióra”

“A test gázpedálja”

Ez segít abban, hogy az energiát szabadon engedjük

Paraszimpatikus idegrendszer

= Pihenés/feltöldés

Működése akkor dominál, ha nyugalmat érzünk, és biztonságban vagyunk

“Fékező mechanizmus”

Ez segít az energia feltöltésében, gyógyulásban és  növekedésben

A tünetek akkor keletkeznek, amikor felborul az egyensúly Készenléti és Nyugalmi (SzIR és PIR) állapot között.

Pszichológiai válaszok a stresszre

  • szorongás (aggódás, félelem, feszültség, rossz előérzet), PTSD
  • harag, agresszió (frusztráció-agresszió hipotézis)
  • fásultság, depresszió (tanult tehetetlenség, Seligman, befolyásolhatatlan, ismétlődő események)
  • kognitív károsodások (nehézségek az összpontosításban, gondolatok logikus összeszervezésében)
  • magas arousal, mely zavarja az információfeldolgozást kognitív károsodást okoz.

Stresszértékelés, érzelmi jelentésadás, megküzdés

1. Az okozó (külső és belső), ami előidézi a folyamat beindulását. Ez a stresszor mindig valamilyen terhelés

2. A helyzetekre vonatkozó valamiféle értékelés, mely különbséget tesz ártalmas, rossz, kellemes, jó dolgok közt, eszerint minősíti a történést, annak fontossága és érzelmi jelentése (jelentősége) szerint

3. Megküzdési folyamatok, melyekkel a testi, lelki rendszer próbálja jól kezelni, kontrollálni ezeket a folyamatokat

4. A folyamatok hatása, eredmény, amit előidézett   a személyiségben.

Egyre világosabb, hogy nem a stressz kiváltó tényező a fontos , hanem ahogyan reagálunk rá.

  • Kihívás
  • Fenyegetettség
  • Ártalom („beszorulás”, megoldásnélküliség

Holmes-Rare stresszskála

  • Házastárs halála 100
  • Válás 73
  • Különélés 65
  • Közeli családtag halála 63
  • Baleset, sérülés 53
  • Házasság 50
  • Állás, munkahely elvesztése 47
  • Nyugdíjazás 45
  • Családtag betegsége 44
  • Terhesség 40
  • Szexuális problémák 39
  • Új családtag befogadása 39
  • Üzleti problémák 39
  • Anyagi helyzet változása 38
  • Házassági konfliktusok 35
  • Anyagi helyzet változása 38
  • Házassági konfliktusok 35
  • Nagyobb adósságok 32
  • Új munkakör 29
  • Gyermekek elköltözése otthonról 29
  • Problémák anyóssal, apóssal 29
  • Konfliktus a főnökkel 23
  • A munkaidő és a munkakörülmények megváltozása 20
  • Költözés, lakóhelyváltozás 20
  • Üdülés 19
  • Karácsony 19

Forrás: http://www.erg.bme.hu/szakkepzes/3felev/stressz.pdf

Egyre világosabb, hogy nem a stressz kiváltó tényező a fontos , hanem ahogyan reagálunk rá.

  • Kihívás
  • Fenyegetettség
  • Ártalom („beszorulás”, megoldásnélküliség)

A stresszmodell keretében talán ezért vált a tudományos érdeklődés kitüntetett témájává a stresszel való megbírkózás, megküzdés (coping) önvédelmi módozatainak kutatása.

A coping (megküzdés) a pszichológiában a stresszkezelés gyűjtőfogalma.

  • Problémaközpontú megküzdés
    • Hogy egy személy mennyire sikeresen alkalmazza ezeket a stratégiákat, az attól függ, hogy milyen tapasztalatokkal, intellektuális képességekkel és önkontrollal rendelkezik
  • Érzelemközpontú megküzdés
    • kérődző stratégiák
    • elterelő
    • negatív elkerülő

Elhárító mechanizmusok

  • Elfojtás, elnyomás,Regresszió,Reakcióképzés, projekció, Intellektualizáció, Tagadás
  • Hasítás, Áttolás, Disszociáció

Személyiségfaktorok a megküzdés eredményességének hátterében

  • Az önkontroll, minden megküzdés feltétele, ahhoz szükséges, hogy ne automatikus stresszválaszt adjunk, hanem a cél irányába hangoljuk a viselkedést.
  • A tanult leleményesség, mely a tanult tehetetlenség ellentéte és azt fejezi ki, hogy a kudarcok nyomán a személy ne adja fel a további erőfeszítést, hanem újabb és újabb lehetőségeket fedez fel.
  • Keményen helytálló személyiség: általános optimizmus, társas támogatás mobilizálásának a képessége, ill. a változtatásokra képes, helyzethez rugalmasan alkalmazkodó személyiség
  • Küzdeni tudás, újrakezdés

Személyiségtípusok

A stressznek ellenálló szívós és kitartó személyeket 3 szóval lehet jellemezni: elkötelezettség, kontroll, kihívás.

  • A típusú személyiség
  • B típusú személyiség
  • C típusú személyiség

Menedzser betegség

A típusú személyek

Rendkívül sok energiát fektet a munkába, versengő, teljesítményorientált, versenyt fut az idővel, nem tud lazítani, türelmetlen, dühös, ha várakozni kell, vagy olyan személyekkel szembesülnek, akiket hozzá nem értőnek tartanak, egyre többet akarnak egyre kevesebb idő alatt teljesíteni, szorongás, aggódás jellemző

A B típusú személyek lelkiismeretfurdalás nélkül képesek lazítani, nem türelmetlenek, nehéz feldühíteni őket

C-típusú személyiség

Rákbetegségre hajlamosító személyiség.

Tehetetlennek érzik magukat a változtatáshoz, kétségbeesésük kifejezésére képtelenek. Többnyire szeretetreméltó, segítőkész, jószívű, jóindulatú emberek, akik saját maguk számára sem tudnak segítséget kérni. Passzívak. Agresszió kifejezésére képtelenek. Immunrendszerükben is az „ölősejt aktivitás” gátolt.

A stressz ára

A krónikus stressz testi-lelki  problémákhoz, betegségekhez általános egészségromláshoz , halálhoz vezethet.

  • Stressz betegségek
  • Gyengül az immunrendszer
  • Halál
  • Kiégés (Burn out)
  • Teljesítménycsökkenés
  • Kognitív károsodások
  • Szorongás

Stressz és betegség

  • A döntő tehát nem maga a stressz, hanem az, hogy valaki hogyan birkózik meg a stresszel. Betegség rendszerint akkor alakul ki, ha az egyén „megbirkózási technikája” hibás, túlzott, vagy nem felel meg a megoldandó problémának.
  • A megfelelően menedzselt stressz kulcstényező boldog, egészséges és termékeny élethez.
  • A stresszkeltő tényezők folytonos jelenlétéhez történő alkalmazkodási kísérlet kimerítheti a test erőforrásait és hajlamossá teheti betegségre.

A döntő tehát nem maga a stressz, hanem az, hogy valaki hogyan birkózik meg a stresszel. Betegség rendszerint akkor alakul ki, ha az egyén „megbirkózási technikája” hibás, túlzott, vagy nem felel meg a megoldandó problémának.

Stresszbetegségek: Pl.

Leggyakoribb stresszkeltő tényezők a gyerekek életében:

Bizonytalan, rossz családi légkör, szülők válása, szétköltözése, túl szoros napirend, túlterhelés, túlfegyelmezés vagy túl sok felelősség, túl nagy elvárások, családi problémák, betegség, haláleset, költözés, kapcsolatteremtési problémák, nehézségek, iskola, jegyek, iskolai teljesítmény miatti szorongás tartós stresszt jelenthetnek a gyerekek életében.

Az iskolai teljesítmény miatti szorongás is ide sorolható. A gyerekek nagy része már nagyon hamar elkezd szorongani az iskolában a teljesítménye miatt. Nemcsak a jó tanulók szoronganak az iskolai teljesítményük miatt ( mert megszokták, hogy jónak kell lenniük, és tartani akarják a szintjüket, valamint ki akarják vívni a szüleik elismerését), hanem azok is, akik gyengébben teljesítenek (ők a rossz jegyektől, a bukástól félnek..). és vannak olyanok, akik azért szoronganak, mert nem hiszik el, hogy képesek bármit jól csinálni. Azonban minél inkább szoronganak a gyerekek, annál rosszabbul teljesítenek, és minél rosszabbul teljesítenek, annál jobban szoronganak.. Ebből az ördögi körből nehéz kilépni.

Vizsgadrukk: Azok a gyerekek, akik nagyon izgulnak a vizsgán, nehezebben tudnak koncentrálni és az energiájuk jó részét az köti le, hogy úrrá legyenek a szorongásukon. Mindez nagyon kimerítő hatású folyamat.

A gyerekek veszélyeztetettebbek a stressz  szempontjából, mivel nehezebb nekik megbírkózni mindezzel, hiszen nincsennek még felvértezve ellene, különféle stresszel való megbírkózási képességekkel. Néhányuknak sikerül alkalmazkodni, de sokan közülük  belefáradnak a folyamatos stresszbe, kimerülnek, és különböző formában manifesztálódik mindez, megváltozik a viselkedése.

  • ingerült , agresszív lesz
  • visszahúzódóbb, félénkebb
  • máson vezeti le a feszültségét
  • izgulósabb, lámpalázas
  • számítógépes játékfüggőség
  • TV függőség
  • nassolás, túlsúly
  • testi tünetekek (pl.hasfájás, fejfájás, hányinger, alvásproblémák)

A váratlan stresszhelyzetre adott reakciók a következők lehetnek

  • hasfájás
  • fejfájás
  • hányinger
  • elpirulás
  • izzadó tenyér vagy kihűló végtagok
  • remegés
  • izzadás
  • szédülés
  • megfeszülő izmok
  • torokszorítás …stb.

A tartós stresszhelyzetre adott válaszreakciók pedig a következők:

  • gyakori hasfájás/fejfájás/hányinger
  • levertség
  • ideges tikkelés
  • befelé fordulás, zárkózottá válás
  • alvásproblémák, kialvatlanság
  • kedvtelenség
  • agresszivitás
  • regresszió ( éretlen, nem az életkornak megfelelő megnyilvánulások)
  • ideges tünetek (körömrágás, hajtekergetés, vakaródzás, sóhajtozás)…stb.

A stressz akkor okoz testi-lelki tüneteket, amikor az egyén nem képes alkalmazkodni a megváltozott stresszhelyzethez.

Ezek a tünetek azt jelzik, hogy  a gyermek állandó stresszben él, erre mindenképpen figyelnünk kell, mivel mindez minden tekintetben ártalmas lehet  (testi tünetek, heves érzelmi megnyilvánulások,,romló intellektuális teljesítmény, kapcsolati problémák, konfliktusok…). vannak akiknél idővel javul a helyzet, másoknál viszont tovább romlik:depresszió, bukás, agresszivitás, állandósult szorongás…

Fontos tehát időben meg tanulni kezelni mindezt, fontos a gyerekeket is felkészíteni ilyen téren is, annak érdekében, hogy a mai pörgős, bonyolult világ kihívásaival szembe tudjon nézni.

Stresszkezelés:

Mivel  a stressz hétköznapi probléma , minden ember rendelkezik valamilyen stressz kezelő módszerrel, vagy módszerekkel-igaz ezeket többnyire nem tudatosan alkalmazzuk.

A hatékony stressz kezelés lényeges  eleme azonban az, hogy a módszereket tudatosan, a helyzetnek megfelelően válasszuk meg.

Hétköznapi módszerek

  • Mozogjunk rendszeresen. A testi fittség a lelki ellenálló képességet is növeli
  • Lehetőleg ne múljon el nap úgy, hogy legalább egy fél órát ne foglalkoztunk volna számunkra örömet és feltöltődést jelentő dolgokkal
  • Egyik hétvégi napunk mindenképpen főleg a pihenésről és a lazításról szóljon
  • Igyekezzünk rendszeres életmódot folytatni, és fordítsunk figyelmet a pihentető alvásra
  • Az ember társas lény:osszuk meg érzelmeinket másokkal, panaszkodjunk (panaszkodás alatt mérhetően csökken a sressz szint)
  • Ha úgy érezzük, nem tudunk valamit egyedül megoldani, minél előbb kollegiális, baráti, rokoni, vagy egyéb segítséget
  • A naplóírás segít abban, hogy rendszerezzük a problémákat, emellett az önismeretet is fejleszti.

Optimális stresszkezelés

  • Társas támogatás
  • Viselkedéses eljárások
  • A stresszhelyzetre adott fiziológiai válaszok ellenőrzését segíteni hivatott viselkedési technikák a biofeedback, a relaxáció és a testmozgás.
  • Kognitív eljárások
  • Az A típusú viselkedésminta módosítása
  • Distress eustresszé alakítása (Vitalitásgenerátorok)

Optimális stresszkezelés

  • Stresszkezelő képességünk optimalizálása azontúl, hogy csökkenti a hétköznapi feszültségeket, növeli a viselkedésünk hatékonyságát a hétköznapi problémák és konfliktusok megoldásában, így hosszabb távon nemcsak a stressz kezelését, hanem a megelőzését is szolgálja.
  • Segít az egészség megőrzésében, javítja az életminőséget, csökkenti az egészségügyi költségeket, emellett növeli a munkaerő piaci versenyképességet.
  • Nem csupán az egyén számára előnyös, hiszen növeli a munkahelyi teljesítményt is-nem véletlen, hogy a stresszkezelés nemcsak egészségügyi, hanem gazdasági szempontból is kitüntetett figyelmet kapott az utóbbi évtizedben.
  • A stressz kezelést érdemes tanulnunk.
  • Ha a tartós stressz hatással van már a hangulatunkra, vagy indokolja azt, ilyenkor elképzelhető, hogy külső segítségre van szükségünk, hogy kilábaljunk ebből az állapotból.
  • Ne feledjük, a segítségkérés az egyik legjobb stressz kezelő módszer.
  • A döntő tehát nem maga a stressz, hanem az, hogy valaki hogyan birkózik meg a stresszel. Betegség rendszerint akkor alakul ki, ha az egyén „megbirkózási technikája” hibás, túlzott, vagy nem felel meg a megoldandó problémának.

Pszichológiai módszerek

  • Hatékony kommunikáció
  • Tudatos konfliktuskezelés
  • Rugalmas, több szempontú gondolkodás kialakítása
  • Megoldásközpontú gondolkodás kialakítása
  • Hatékony időgazdálkodás

Biológiai stresszválasz csökkentés, relaxáció technikák

  • Relaxáció
  • Autogén tréning
  • Biofeedback, Neurofeedback
  • Mindfulness

A krónikus stressz kezelésének új technikáit kell elsajátítanunk, és a passzív /menekülő stratégia helyett (tanult tehetlenség-tanult leleményesség) saját energiáinkat mozgósítsuk egy egészségesebb életért.

A biofeedback, a relaxációs  tréning, mindfulness, kognitív viselkedés terápia hasznosnak bizonyul abban, hogy segítsen az embereknek a stresszre adott fiziológiai válaszok kontrollálásában.

A saját testi-szellemi tevékenységeink feletti kontroll elsajátításával tudjuk kézbe venni az irányítást, és helyreállítani belső egyensúlyunkat. Egy életműködést akkor vonhatunk tudatos kontroll alá, ha érzékszervi jeleket kapunk róla. Ebben a tanulási folyamatban hatékony segítség a Biofeedback tréning. A Biofeedback rendkívül hatékony tanulási – és önszabályozási technika: a testi-lelki egészség eszköze

A stresszhelyzetekre adott fiziológiai válaszok ellenőrzését segíteni hivatott viselkedési technikák a biofeedback, a relaxációs tréning, és a testmozgás.

A kognitív viselkedésterápia abban próbál segíteni, hogy az emberek azonosítsák az olyan stresszkeltő helyzeteket, amelyek fiziológiai tüneteiket okozzák, és hogy megváltoztassák azokat a módszereket, amelyekkel megküzdenek ezekkel a helyzetekkel.

Stresszkezelő technikák /relaxáció, autogén tréning, mindfulness tehnikák, biofeedback, , neurofeedback, alfa-theta tréning

Stresszkezelő eljárások

Relaxáció, progresszív izomrelaxáció, autogén tréning, mindfulness, biofeedback, stressztréner.

Ezek gyakorlás terápiák. Izomellazító és élettani működéseket szabályozó hatásuk van. Az izomtónus, a mozgás, a vegetatív működésekés a lelki állapot közötti összefüggésen alapul a terápiás felhasználása.

Mindezek az eljárások nyilván nem iktatják ki a stresszt, hiszen az  életünk szerves része, de segíthetnek hatékonyabban kezelni a ránk nehezedő nyomást, stresszhelyzetben. Mindez oldja a stresszt,  szorongást, depressziót, képes enyhíteni a krónikus fáradság szindróma, evészavar, krónikus fájdalom és az alvászavar …stb. tüneteit.

Relaxáció

A relaxáció fogalma  800 éves múltra tekint vissza. A francia nyelvből ered (relaxation), azt jelenti, elengedni a rabot. A módszer ebben az értelemben testünket, lelkünket  megszabadítja a szorongás, félelem, stressz által kiváltott belső feszültség, a rossz, káros gondolatok „rabságától”.

Relaxációnak (Bagdy és Koroknai: Relaxációs módszerek) összefoglaló néven azokat a gyógyító eljárásokat tekintjük, melyek pszichovegetatív egyensúly kialakítására törekednek a test célzott lazításával, feszültségeinek megszüntetésével.

A relaxációs tréning alkalmas a stresszel és a vegetatív idegrendszer felfokozott működésével kapcsolatban álló betegségek megelőzésére és kezelésére. A relaxáció eredményeképpen testi, lelki, szellemi elengedettséget, harmóniát érhetünk el: a pszichikus egyensúly tehát helyre áll, a pszichofiziológiai folyamatok rendeződnek.

A relaxációs gyakorlatok segítségével érjük el a jó közérzetet, idegrendszer optimális szabályozását, egészséges működését.

A relaxáció célja, hogy a testbe és az idegrendszerbe létrejött feszültséget megszüntessük, megerősítsük a stressz pozitív hatásait és visszaszorítsuk a negatív hatásokat. Ily  módon:

  • javul a szervezetünk állapota, csökken a stressz, fokozódik az immunrendszer működése
  • javul a közérzet, testi-lelki ellenállóképesség
  • javul a teljesítmény, koncentráció, figyelmi folymatok fokozódnak
  • könnyebb az elalvás
  • csökken a fájdalom
  • megelőzhetőek a pszichoszomatikus zavarok, betegségek…stb.

Mindeközben testi önismeretünk is nő és felidézhetővé válnak az életünk során megélt események testi „lenyomataik” alapján.

Az eredetileg Jacobson által leírt progresszív relaxáció lényege a vázizmok meghatározott sorrendben történő megfeszítése és ellazítása, az izomtónus tudatosítása, ami a személyiség műveleti kontrollképességét, önszabályozási képességét fejleszti. Olyan viselkedésterápiás módszer, ami a tanulás elméletére épül, célja, hogy az izmok lazításával fokozatosan megszűntesse a gyakorló szorongásos reakcióit. A kezelés további célja, hogy a kóros tanult reakciók helyett adaptív reakciókat alakítson ki és szilárdítson meg.

Autogén tréning

Az autogén tréning egy újabb kifejezés, egy Schultz nevű orvos alkotta meg pár évtizede, és ő rendszerezte, írta le a jelenleg is használt formában a gyakorlatokat. Ezek önállóan és tréningszerűen is végezhető gyakorlatok.

Az auto görög ön, önmaga megfelelője, a gén származást, eredetet, de fejlődést, fejlesztést is jelent. Az autogén tréning tehát önmagából származó, önmagát fejlesztő tréning, vagyis gyakorlatozás, gyakorlatsor.

Az AT magtanulásához a saját élmény mellett hozzátartozik a konzultáció egy tapasztalt személlyel, AT terapeutával. A gyakorlás során minden tréningező kialakítja a saját, egyéni tréningjét, ami a személyiségének és a kívánt céljának megfelel.

A tréning során a test teljes tónusának, feszülésének megszüntetése a terapeuta vezetésével, ám mégis önállóan, saját tempóban és önkontroll alatt történik.

Az alapgyakorlatok a rendszeres otthoni gyakorlás mellett egyéni vagy kiscsoportos formában, általában 8-12 ülésben sajátíthatóak el.

A lazítási folyamat egyre hatékonyabban irányítható, a módszer pedig önállóan alkalmazhatóvá válik.

Az AT-ben a következő lehetőségek rejlenek

  •  nyugalom és pihenés, a szélsőséges érzelmi hullámzás korlátozása útján
  • akaratlagos és vegetatív folyamatok harmonizálása
  • a zavaró érzelmek kiküszöbölésével a teljesítményfokozás lehetősége
  • a koncentráló és megjegyző képesség fokozása
  • a fájdalomérzékenység csökkenése
  • önmeghatározás lehetősége, önszabályozó formulák képzése útján
  • az introspekció és kapcsolt folyamatainak fokozása, javítása

Az AT hatása abban áll, hogy leépíti, feloldja a feszültséget és az ezzel járó lelki hatás kedvez annak, hogy az érintett az addig megoldhatatlannak tartott pszichés problémái megoldásához hozzá tud kezdeni.

Mindfulness

Tudatos jelenlét meditáció

Tudatos jelenlét alapú terápiák (stressz kontroll, kognitív terápia /MBSR, MBCT)

Becslések szerint kb. az ébren töltött időnk felében a múltban vagy a jövőben kalandozik a figyelmünk és elszalasztjuk a jelen pillanatainak tudatos megélését. Életünk nagy részében olyanok vagyunk, mint a repülőgép, amit robotpilóta irányít. Valódi jelenlét nélkül átsiklunk a pillanaton, mert  gondolatban a múlton vagy a jövőn rágódunk.

A mindfulness tréningnek köszönhetően viszont stabilabban tudunk a jelenre fókuszálni

Hiszen a mindfulness lényege az, hogy a figyelmünket megengedő, elfogadó módon a jelen pillanatra összpontosítsuk.

Mit is értünk tudatos jelenlét (mindfulness) alatt?

A mindfulness meditáció az „itt és most” éberséget fejleszti.

A pillanatnyi érzelmi-mentális állapotaink tudatos megélése a legfontosabb eszköz annak a megtapasztalásához, hogyan működik együtt a test és az elme.

A tudatos jelenlét (mindfulness) meghatározása (Kabat-Zinn, 1995):

Minden pillanatban jelenlévő ítéletmenetes tudatosság, a figyelem gyakorlásának specifikus módja, mely a jelen pillanatra vonatkozik, és annyira mentes a reaktivitástól, és ítélkezéstől, és annyira nyitott, amennyire csak lehetséges.

A tudatos jelenlét annak tudatosítása, ami megjelenik a tapasztalatunkban, miközben előre maghatározott módon ráirányítjuk a figyelmünket a tapasztalat bizonyos aspektusaira; a jelenben (mikor az elme elkóborol a múltba, vagy a jövőbe, akkor visszairányítjuk a jelenbe); ítéletmentesen elfogadva azt, ami az elménkben felbukkan.

A tudatos jelenlét a figyelem önszabályozásának és az élményorientáltságnak a pillérein nyugszik (Bishop, 2004).

  • A figyelem önszabályozása:

lehetővé teszi, hogy a figyelem tartósan az aktuális élményekre irányuljon, meg növelve ezzel  a jelen   pillanatban zajló mentális történések feliemerésének a lehetőségét. A figyelem önszabályozása a fenntartott figyelmet, a figyelem váltásának a képességét, valamint az elaborációs folyamatok gátlását foglalja magában.

  • Élményorientáltság:

Az egyén jelen pillanatban zajló élményeire irányuló, sajátos orientációját foglalja magában, mely orientációt kíváncsiság, nyitottság és elfogadottság jellemez.

az aktuális élményekkel kapcsolatos tudatosság elfogadó módon, ami

  • csökkenti az elkerülést
  • megnöveli a feszültségtűrő képességet és
  • emocionális tudatossághoz vezet

A mindfulness meditációs gyakorlatok segítségével képesek leszünk teljes valónkkal tudatosan jelen lenni a pillanatban. A pillanatnyi érzelmi-mentális állapotaink tudatos megélése a legfontosabb eszköz annak megtapasztalásához, hogyan működik együtt a test és a szellem. Testi megéléseink képezik pszichés állapotunk lenyomatát. Ezért pszichés történéseink tudatosításával testi megéléseink kontroll alá vonhatók. Módosult, de éber tudatállapot. A figyelem beszűkül, befelé orientálódik. A mentális, fizikális állapot javulását eredményezi.

Ez a fajta jelentudatosság jót tesz a testünknek, lelküknek, építően hat az egyéni működésre. Tudományos kutatások igazolják, hogy csökkenti a stresszt, a szorongást, a vérnyomást, a depresszió kialakulásának a valószínűségét. Jótékony a hatása a figyelmi, emlékezeti képességünkre, érzelmi működésünkre, segíti önmagunk elfogadását.

Hatása a stresszoldás, az átélt stressz káros hatásainak, betegségek kialakulásának csökkentése, testi-lelki egészség javítása, harmónikusabb testi-lelki működés elérése, szorongásoldás, önismeret fejlesztés, koncentráció, teljesítménynövekedés (fizikai is), problémamegoldás javítása felfrissülés, erősebb, ellenállóbb immunrendszer, fizikum, személyiség, egyéni, speciális célok elérése pl. vizsga, tanulási teljesítmény javítása terén egyaránt érvényesül.

A mindfulness bizonyítottan biológiai szinten is hat, „átalakítja” az agyat, azaz neuroterápiának minősül.

http://www.figyelemkontroll.hu/mindfulness-szo-szoros-ertelmeben-atalakitja-az-agyat/

Posted by Kámán Éva on jan 22, 2015 in BlogNeuroterápia | 0 comments

Biofeedback

Stresszkontroll Biofeedback/

Stresszmenedzsment – Biofeedback

A biofeedback egy modern informatikával támogatott, aktív tanulásra, és önfejlesztésre épülő tréning, rendkívül hatékony tanulási és önszabályozási technika: a testi-lelki egészség eszköze.

„A biofeedback technikával kontrollt gyakorolhatunk a testi funkcióink felett. Elektromos szenzorok segítségével, információt kapunk a testről. A biofeedback készülék azonnali információt ad az egyéni biológiai állapotról, mint az izomfeszülésrő, bőr felületi hőmérséklete, agyhullám aktivitás, vérnyomás, pulzus. „ (Sadock&Sadock 2007)

A biofeedback segítségével már nem csak mérni tudjuk a test paramétereit, hanem meg is tudjuk tanítani az életfunkciók normális működését a szervezetnek. Különböző biofeedback módszerek léteznek, aszerint, hogy mely testi paramétereket jelezzük vissza az agy számára. Biofeedback tréninggel növeljük a test tudatosságot, helyreállítjuk az egyensúlyt és  az egészséget.

Egyik fő célja a biofeedbacknek, hogy a mindennapi elkerülhetetlen stresszt minél jobban el tudjuk viselni, kiegyensúlyozottak és egészségesek legyünk. A biofeedback egyik fő célja tehát főként a relaxáció megtanulása, stresszmenedzselés elsajátítása.

Testünk számos regulációs folyamata tudattalanul játszódik le. A biofeedback segítségével a tudattalanul lejátszódó testi folyamatok láthatóvá válnak a számítógép képernyőjén. A kifejezés angolul azt jelenti, visszajelzés a test folyamatairól. A számítógépes megjelenítés grafikus ábrázolás formájában történik, görbék, diagramok, grafikonok és vizualizációk képében, de akusztikus jelekkel is. A páciens ennek a visszajelzésnek a segítségével megtanulja, hogyan befolyásolja tudatosan mondjuk a kezének a melegségét, az izmai feszültségét, a légzését vagy az agyhullámait. A biofeedback készülék tehát egyfajta tükör, amely megmutatja testünk állapotát.

Biofeedback módszerek:

Több biofeedback módszer között tehetünk különbséget, melyek mindegyike más-más fiziológiás folyamat megváltoztatását, átképzését célozza meg.

  • Izom (EMG /elektromiogram) Biofeedback:

Az EMG az izmok feszülését méri. Az EMG Biofeedback során az izmok feszessége változtatható, megtanulható a tudatos ellazítás.

A stressz gyakran önkéntelen, görcsös izom összehúzódást eredményez, a túl feszessé vált izomzat pedig nagyon sok betegség okozója (pl. különböző izomfájdalmak, gyakran a nyak, a hát tájékán, fejfájások, stb.). Az izmok gyengülése, bénulása is betegségek kiváltója lehet. Az izomzat összehúzódása ill. relaxációja e műszer segítségével ellenőrizhető, így a kívánt állapot megtanulható.

  • Hőmérséklet Biofeedback:

Ez a módszer a bőr hőmérsékletét méri. Szorongás során, a vér a bőrből az izmokba és a belső szervekbe áramlik. Az áramlás megfordításával a szorongás csökkenthető, a szervezet ellazult állapotba hozható. Általa megtanulható a végtagok hőmérsékletének emelése. Erre azért van szükség, mert a stressz során a végtagok lehűlnek, tudatos felmelegítésük elősegíti a relaxációt.

  • HEG (Haemoencephalográfia) Biofeedback:

A szenzor alatti terület passzív infravörös hőkibocsátását méri. A frontális metabolikus veszteséghő az agyműködéssel arányosan növekszik.

  • A Bőrellenállás Biofeedback:

Az idegrendszer és  a bőr szoros kapcsolatban állnak egymással. Már a legkisebb feszültségre is izzadni kezd a tenyér anélkül, hogy észrevennénk, Folyamatos szorongás esetén az izzadás egyre jobban fokozódik, az  módszer által regisztrálható izzadás csökkenése szoros kapcsolatban az ellazulással, és  jelzi a vegetatív idegrendszer stabilizálódását.

  • Szívműködés:

A Pulzus és EKG visszajelzés a szívműködés visszajelzésében segít.

A szívdobogás a félelemmel, a szorongással egyre nő. A szívdobogás (pulzus) tudatos lelassításának és szabályossá tételének egyik célja a relaxáció elősegítése, mely csökkenti a keringési megbetegedések veszélyét.

  • Az EEG Biofeedback = Neurofeedback:

Az egyén EEG (Electroencephalogram) aktivitásának visszajelzése . Az EEG melyet az elektromos agyi aktivitás mérésére monitorozására használnak, tükröt tart az agyműködésről.. A neurofeedback az agyműködést az agyhullámok monitorozásán keresztül, azok tudatos befolyásolásával tökéletesíti.

A neurofeedback (EEG-biofeedback) az agyi aktivitás megfigyelését, visszacsatolását, tudatosítását, ezen keresztüli átalakítását, optimalizálását célozza meg, és ezáltal hatékonyabbá tehetjük az idegrendszer tanulási, változási folyamatait..

Azaz a  neurofeedback tréning az agyműködés optimális hangolását jelenti, az agy saját elektromos jeleinek a felhasználásával. A módszer az operáns kondicionálás elvein alapul, egyfajta jutalmazáson alapuló tanulás, melynek célja az agyhullámok optimalizálása.

Segítségével optimalizálható az agyműködés, melynek következménye a gondolkodás, viselkedés, érzelmek, testi-lelki folyamatok optimalizálódása, pozitív változása, hiszen a testi-lelki-szellemi folyamatok fenntartásában az agy központi szerepet játszik.

Ennek a módszernek a segítségével megtaníthatjuk az agyat a helyes működésre azért, hogy a különböző testi-szellemi folyamatainkat képes legyen megfelelő módon szabályozni, javítva azok működését, hatékonyságát.

Több-kevesebb gyakorlás után általában mindenki képessé válik arra, hogy a szóban forgó testfunkciókat akaratlagosan szabályozza.

A saját test befolyásolásának képessége azt jelenti, hogy többé nem vagyunk kiszolgáltatva a betegségnek. Ha valaki megtanulja felismerni a saját stresszfaktorait és azt is, hogyan bánhat velük, akkor urává válhat a helyzetnek.

A biofeedback-tréning időtartama mindig attól függ, milyen betegség kezelésére szolgál. Egy foglalkozás általában 50 percet vesz igénybe, de haladóknál akár már 25 perc is elegendő lehet.

A biofeedback tréning keretében betegségtől, tünetektől függően legalább 10-15 ülésre van szükség ahhoz, hogy a központi idegrendszer és a test együttműködésében markáns, és ami fontos, tartós változások legyenek tapasztalhatóak.

Orvosi diagnózis esetén csak az adott probléma kezelésére jogosult személy végezhet elsődleges terápiát. Kiegészítő terápiás alkalmazás esetén fontos, hogy a tréninget végző egyén egyeztessen a pácienst kezelő egészségügyi szakemberekkel (orvos, pszichológus, ergoterapeuta).

A kicsi, mindennapos stresszhatások hosszú távon többet ártanak, mint a rendkívül megterhelő egyedi események. és minél gyakrabban indul be a stresszreakció, annál valószínűbb, hogy ismétlődik, így szervezetünknek egyre kevesebb ideje marad helyreállni. Végül belekerülhetünk egy soha véget nem érő körforgásba.

A fentek gyakorlásával azonban be tudjuk indítani a csillapító választ, ily módon le tudjuk állítani a stresszreakciót, Képesek vagyunk befolyásolni agyunk működését, és jobb agyműködésre tudjuk késztetni.

Alpha-Théta Tréning

Relaxációs módszer

  • Az amplitúdó tréningek egyik típusa
  • Operáns kondicionáláson alapuló módszer, tehát akaratlagos tanulási folyamat.

Az alfa-théta neurofeedback egy relaxációs-meditációs technika. Az alfa-théta neurofeedback rendkívül hatékony technika a tudattalan megközelítésére, testi-szellemi elmélyültség elérésére. Egy stabil pszichoterápiás környezetben a mélyből felszínre kerülő tartalmak megértése, átélése és feldolgozása is lehetővé válik a módszer felhasználásával.

Az Alfa-Theta tréning során  kliens feladata hogy minél nyugodtabb, meditatív állapothoz hasonló tudatállapotot idézzen elő magában.  Ez egy békés, relaxált pihentető állapot ahol a tudatosság csökken, tudattalan tartalmak akár felszínre is kerülhetnek érzések formájában.

Mindenkinek ajánlott, aki a hétköznapjai során felgyülemlett feszültséget csökkenteni szeretné önmagában és ehhez segítségre van szüksége.

  • üzleti életben dolgozók, menedzserek
  • sportolók
  • fiatal felnőttek, egyetemisták, különösen vizsgaidőszakra készülve
  • lelki vagy testi traumát átélt emberek
  • függőségek esetén
  • depresszió esetén

Felhasználási terület:

  • Addikciók
  • Szorongás
  • Poszttraumás stressz zavar (PTSD)
  • Stresszmenedzsment
  • Csúcsteljesítmény
  • Meditáció
  • Relaxált állapot
  • Kreativitás növelés
  • Személyes növekedés
  • Alvászavar

AT további felhasználhatósági területei:

  • Megoldatlan érzelmi problémák feloldása
  • Döntéshozatal megsegítése
  • Családi változások: válás, hozzátartozó elvesztése, születés, házasság
  • Pszichológiai integráció
  • Problémamegoldás fejlesztése

Stresszmenedzsment – Biofeedback

 „Egészségtanulás” biofedbackkel

Egészségünk fenntartásában az agy központi szerepet játszik, optimális agyműködés nélkül az egészség elképzelhetetlen. Személyre szabott biofeedback módszerekkel mindez elérhető.

A biofeedback egy modern informatikával támogatott, aktív tanulásra és önfejlesztésre épülő tréning, rendkívül hatékony tanulási és önszabályozási technika, mely a testi-lelki egészség eszköze.

A biofeedback segítségével mérni tudjuk a test paramétereit és meg is tudjuk tanítani az életfunkciók normális működését a szervezetnek. Különböző biofeedback módszerek léteznek, aszerint, hogy mely testi paramétereket jelezzük vissza az agy számára. Biofeedback tréninggel növeljük a test tudatosságot, helyreállítjuk az egyensúlyt és az egészséget. (Légzés-, HRV/Szívfrekvenciavariabilitás-, izom-, bőrellenállás-, bőrhőmérséklet-, HEG/Hemoencefalográf)

A biofeedback egyik fő célja tehát főként a relaxáció megtanulása, stresszmenedzselés elsajátítása.

Testünk számos regulációs folyamata tudattalanul játszódik le. A biofeedback segítségével a tudattalanul lejátszódó testi folyamatok láthatóvá válnak a számítógép képernyőjén. A kifejezés angolul azt jelenti, visszajelzés a test folyamatairól. A számítógépes megjelenítés grafikus ábrázolás formájában történik, görbék, diagramok, grafikonok és vizualizációk képében, de akusztikus jelekkel is. A kliens ennek a visszajelzésnek a segítségével megtanulja, hogyan befolyásolja tudatosan mondjuk a kezének a melegségét, az izmai feszültségét, a légzését vagy az agyhullámait. A biofeedback készülék tehát egyfajta tükör, amely megmutatja testünk állapotát.

A biofeedback segítségével a kliensek is megtapasztalhatják, hogyan mutatkoznak meg testükben a feszültség különböző jelei (felületes légzés, szapora szívverés, megnövekedett bőrellenállás), amelyek mind-mind a stresszes állapot következményei. A módszerrel utána begyakorolják az ellazító hatású hasi légzést, először csak a foglalkozások során, majd alkalmazni tudják a mindennapokban is. Ezen kívül megtanulják ellazítani bizonyos izmaikat, például a homlok- és nyakszirti izmokat, és otthon rendszeresen gyakorolnak.

A saját test befolyásolásának képességét sajátítják el ily módon, mely azt jelenti, hogy többé nem vagyunk kiszolgáltatva a betegségnek. Ha valaki megtanulja felismerni a saját stresszfaktorait és azt is, hogyan bánhat velük, akkor urává válhat a helyzetnek.

Biofeedback-Stresszmenedzsment:

  • Teljes Biofeedback profil készítése (EEG,EMG,HRV,légzés,bőrhőmérséklet, bőrellenállás)
  • Stresszprofil készítés
  • Biofeedback tréning :
    • magasvérnyomás betegség
    • krónikus fájdalom, fejfájás
    • stresszmenedzsment, teljesítménynövelés

Biofeedback tréning várható eredményei:

  • kiegyensúlyozott légzés
  • optimális pulzus és vérnyomás
  • ellazult izomzat
  • csökkent izzadékonyság
  • megfelelő perifériás bőrhőmérséklet
  • relaxált nyugodt állapot
  • jobb figyelem, koncentráció
  • jobb stresszkezelés

Milyen problémáknál ajánlott még?

  • Migrénes fejfájás, tenziós fejfájás, egyéb fájdalmak
  • Emésztőszervi problémák
  • Magas vérnyomás, alacsony vérnyomás
  • Szívritmuszavarok
  • Raynaud szindróma
  • Epilepszia
  • Paralízis vagy egyéb mozgásszervi betegség
  • Asztma, egyéb tüdőbetegség
  • Szorongás, PTSD (Poszttraumás stressz szindróma)
  • Depresszió
  • Étkezési zavar
  • Tanulási nehézség
  • Izomspazmus
  • Stresszkezelési nehézség
  • egyéb Stresszbetegségek

HRV(szívfrekvencia variabilitás)  Biofeedback

A szívfrekvencia változékonyságát növelő Biofeedback módszert HRV-tréningnek, vagy szívkoherencia tréningnek hívjuk, mely által elérhető a szívritmus variabilitásának a növelése,  és mellyel -ily módon-  meg lehet teremteni a szívkoherenciát.

A HRV (szívfrekvencia variabilitás) a szív azon képessége, hogy fel tud gyorsulni és le tud lassulni.

Kimutatták, hogy a magas HRV összefüggésben van az egészséges szívvel, a hosszú és egészséges élettel, boldogsággal és pozitív érzelmekkel. A kutatások azt is bizonyították, hogy az alacsony HRV fontos előrejelzője a betegségeknek és korai halálnak.

A HRV tehát fontos élettani mérés, mert a szívritmus variabilitásának a csökkenése súlyos szív- és érrendszeri egészségügyi problémák indikátora lehet.

A HRV biofeedback fő célja tehát az, hogy maximalizálja a szívfrekvencia variabilitást. Minél nagyobb a variabilitás, változékonyság, annál nagyobb a szív rugalmassága, alkalmazkodóképessége, mindez csökkenti a kardiovasculáris kockázatot, feszültséget, szorongást, és általánosságban jobb stressz kezelést is jelent.

A tréningen megszerzett tudás a stresszkezelés és a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében is felnőtteknél, időseknél is nagyon kedvező hatású. A módszer ajánlott hiperaktív gyerekeknek is.

A HRV tréning tulajdonképpen légzéstréninggel támogatott pulzusnormalizálás.  Azaz a tréning légzésgyakorlatok elsajátítása révén valósítható meg, először számítógép segítségével a kliens megtanulja, mi az a légzésritmus, mely az ő szervezetében leginkább növeli a szívfrekvencia változékonyságát, később már számítógép nélkül is tudja alkalmazni azt. A tréning alkalmazásával az egyik ujjra érzékelő kerül, mely a pulzuszámot érzékeli, a másik szenzor a has köré van rögzítve egy öv segítségével, mely a légzésszámot rögzíti. A két jelet a számítógép megfelelő módon feldolgozza, és vizuális, akusztikus jelek formájában visszajelzi  a gyakorlónak. Az így megtanult légzést bárhol tudjuk gyakorolni.

Ennek elsajátítására elegendő 5-6 alkalom, majd otthon, az egyénre szabott légzésmintát napi szinten többször ismételni kell, így lesz tartós hatás. Fontos, hogy a megtanult, számára legkedvezőbb légzésmintát a páciens a későbbiekben otthon, készülék nélkül, minden nap gyakorolja, napi 3-5x, 2-4 percig, összesen napi 20 perc gyakorlás az ideális.

A HRV tréning során a légzés és a szívműködés harmónikus együttműködésével a teljes test kiegyensúlyozott üzemmódba kapcsol. Ez az élettani alaphelyzet  a szívkoherencia állapot. Azaz a légzésszám optimalizálásával állítjuk be  a szivkoherenciát.

Általa a teljes zsigeri idegrendszert kiegyensúlyozott működése érhető el, és a vegetatív idegrendszer (szimpatikus és paraszimpatikus) tónusának csökkenése érhető el, mely a szervezet általános stressz szintjének csökkenését is jelenti. Ily módon lehet megfelelő légzéssel magas vérnyomást, stresszbetegségeket, menedzser betegséget, pánikzavart, depressziót vagy akár az irritabilis bélpanaszokat stb. kézben tartani.

Stresszkezelés és a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében is felnőtteknél, időseknél is nagyon kedvező hatású. A módszer ajánlott hiperaktív gyerekeknek is.

Szívfrekvencia variabilitás (HRV) növelésének előnyei:

  • A vérnyomás és a hőszabályozás normalizálódik
  • Az agy szinkronba kerül a szívvel, így jobb kognitív funkciókat teremtve
  • Erősíti az immunrendszert
  • Normalizálja a pulzust
  • Növeli a pozitív érzelmek

Szívfrekvencia variabilitás (HRV) alkalmazási területei:

  • vérnyomás problémák,magas vérnyomás, alacsony vérnyomás
  • elégtelen kardiovasculáris vagy fizikai egészség
  • szívritmuszavar
  • stressz kezelés
  • stresszbetegségek
  • Dr.Daniel G Ammen hiperaktív gyerekeknél is ajánlja ezt a módszert

Biofeedback eszközön alapuló -kommunikációs- stresszcsökkentő tréning

Személyreszabott stresszkezelő megoldások, a testi-lelki harmónia eléréséhez, pszichológiai és High-Tech módszerekkel: lámpaláz, vizsgadrukk, teljesítménystressz kezelés, nyilvános beszéd-, prezentáció, állás interjú, előadás, munkahelyi értekezleten való felszólalás, színpadi szereplés, felettes személyekkel történő kommunikációra vonatkozó -kommunikációs- stresszkezelés …stb.

A nyilvános beszéd, szereplés, vizsga az egyik legnagyobb stresszforrás sokunknak. Egy nemzetközi felmérés szerint az ember félelmei között az elsők között szerepel a többnyire lámpalázzal járó nyilvános szereplés.

Azonban bármennyire is félünk ezektől a helyzetektől, elkerülhetetlen, hogy olykor megmutassuk magunkat, tudásunkat kis és nagy közönség előtt.

A lámpalázat differenciálni szükséges, mert bizonyos mértékű szorongás, lámpaláz természetes, sőt teljesítménynövelő hatású. Ez a „jó” lámpaláz. A „rossz” lámpaláz azonban nagyban akadályozza a nyugodt, magabiztos fellépést.

Ilyen estekben néhány tipikus tünet: szájkiszáradás, gombóc a torokban, általános fizikai gyengeség, remegés, szapora pulzus, szívverés, verejtékezés, felkészültéség elleni rossz teljesítmény, remegő hang, görcsölő, fájó gyomor, kivörösödő arc, mellkas, nyak, felületes, kevés alvás, akaratlan mozgások (dobolás, gyűrögetés, húzgálás), hangszín változás, hányinger, hasmenés, állandó vizelési inger, akadozó beszéd, összeszedetlen fogalmazás.

A vizsgadrukk vagy a lámpaláz, előadások, szereplések, fellépések előtti -egyébként természetes-izgatottság olyan nagy mértékű is lehet, hogy komoly testi tünetei lesznek. pl. gyomorgörcs, hányás, hasmenés, heves szívdobogás, logikus gondolkodás leállása…stb. Ahogy a szorongás elhatalmasodik, minden figyelmet annak leküzdése köti le. Emiatt nem tudja az egyén kihozni magából, amire egyébként képes, amit tud. A dolog eszméletvesztéshez, teljes összeomláshoz is vezethet.

Biofeedbacken alapuló és egyéb pszichológiai stresszcsökkentő módszerek segítségével ezek a nyilvános beszéddel, szerepléssel járó szorongások is hatékonyan oldhatóak.

Személyreszabott megoldásokat, megküzdési, fejlesztési módokat lehet általa kidolgozni, ily módon a túlzott stressz tudatosul, kezelhetővé válik, éles helyzetben, nyomás alatt sem bénít meg bennünket a stressz, lámpaláz, teljesítményszorongás, vizsgadrukk.stb.

A biofeedback egy modern informatikával támogatott, aktív tanulásra, és önfejlesztésre épülő tréning, rendkívül hatékony tanulási és önszabályozási technika: a testi-lelki egészség eszköze. A biofeedback visszajelzést (feedback) ad a biológiai funkciók működéséről, ily módon ezen információk segítségével megtanulhatjuk szabályozni, optimalizálni azokat.

Nyomon követi a testünkben végmenő apró változásokat és vizuális, illetve auditív információvá alakítja át azokat. Ezen információk visszajelzésével, tudatosításával képesek leszünk szabályozni, optimalizálni testünk biológiai funkcióit, egészségünket. A Biofeedback ily módon segít a testi-lelki stabilitás elérésében, stresszkezelés fejlesztésében.

Tematika:

  • Stresszprofil készítés
  • Stresszelmélet
  • Stresszorok azonosítása
  • Stressznapló vezetésének tanulása
  • Stresszel való megküzdési módok megismerése, tanulása, gyakorlása
  • Időgazdálkodás
  • Gondolkodásbeli, önismereti, viselkedési technikák megtanítása, melyek hatékonyan képesek csökkenteni önmagunk és környezetünk stresszterheltségét.
  • Stressz szintmérés, Biofeedbackkel, objektív elemzés, értékelés
  • A prezentációt kísérő lámpaláz monitorozása, kezelése Biofeedbackkel, hatékony stresszmenedzsment
  • Interaktív gyakorlás, szituációs gyakorlatok a magabiztos kommunikáció elsajátítása érdekében

Stresszkezelő kurzus:

Személyreszabott stresszkezelő megoldások, a testi-lelki harmónia eléréséhez 10-14 évesek számára.

Tematika:

  • A stresszfogalom kérdésköre
  • A stresszelt állapot felismerése testi érzetek alapján
  • Stresszprofil készítés
  • Stresszkezelő, -oldó technikák tanulása (relaxáció, progresszív relaxáció, mentális tréning, mindfulness, villámrelaxáció, légzésgyakorlatok, autogén tréning gyakorlatok…stb.)
  • Időgazdálkodás
  • Konfliktuskezelés
  • Stressznapló vezetésének tanulása

HEG (Haemoencephalográfia) Biofeedback

HEG Biofeedback: a frontális régió aktiválására alkalmas neuroterápiás technológia, a frontális agyterület aktivitását méri/trenírozza.

A számítógép segítségével a homlok vérellátottsága szerint kapott értékeket látható jellé alakítjuk. A módszer fő alkalmazása a homlok területe, a kezelt agyi terület a prefrontalis kéreg.

  • Az eljárás során vörös és infravörös fényt sugárzunk a homlokra, és egy homlokra helyezett érzékelő, spektrofotométer méri a visszaverődő fényt. Minél magasabb a vizsgált agyi terület oxigénszintje, annál kevesebb fényt nyel el.
  • Számítógép segítségével a kapott értékeket látható jellé alakítjuk, így biofeedback módszer alkalmazásával az adott agyi terület véroxigén-szintje növelhető, azaz vérellátottsága javul.
  • A HEG-biofeedback során kontrollra tehetünk szert a megfelelő agyi terület vérellátottsága, anyagcseréje felett.
  • A HEG tréning a frontális régió aktivizálására fókuszál, melynek alapvető szerepe van a figyelemzavar tünettanában.

A HEG tréning segít a koncentrációs, figyelmi képességek fejlesztésében, a homloklebeny szabályozásának optimalizálása által. Amikor figyelünk valamire, a homlokon átáramló vér oxigén telítettsége növekszik, ezáltal a működése javul, jobb lesz a figyelem. Ez a tréning a homloklebeny oxigénnel dúsított vérellátását segíti, melynek következtében a gyermek jobban tud koncentrálni. Minél magasabb az oxigénellátottság a homloklebenyben, annál jobban tudunk összpontosítani. A tréning során animációt, filmet nézünk, mely akkor működik jól, folyamatosan, ha jól figyelünk, ellenkező esetben megáll a kép, elhalkul a zene…stb. Ez a tréning segít abban, hogy huzamosabb ideig tudjuk figyelni, koncentrálni.

A módszer javítja továbbá az agy rugalmasságát, kognitív funkciókat, mentális teljesítőképességet, koncentrációt, kreativitást, kognitív teljesítményt, enyhíti a depressziót, fejfájást, hatékony az ADHD , hiperaktivitás, figyelemzavar, autizmus kezelésében is.

A HEG-biofeedback javítja a

  • teljesítőképességet,
  • koncentrációt,
  • kreativitást,
  • kognitív teljesítményt,
  • enyhíti a depressziós panaszokat,
  • önálló, vagy kiegészítő kezelés lehet migrénes fejfájás esetében.
  • Biztató kutatási eredmények láttak napvilágot figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és autizmus kezelésében is.
  • Mivel a HEG tréning a frontalis régió aktivizálásáraa fókuszál, melynek alapvető szerepe van a figyelemzavar tünettanában, hatékony fejlesztési eljárás a figyelemzavar kezelésében is.

Ajánlott:

  • hiperaktivitás
  • figyelemzavar
  • autizmus
  • tanulási problémák
  • teljesítmény növelés
  • kreativitás fejlesztés
  • fejfájás migrén
  • depresszió esetén.

A fenti terápiás módszereket ötvözve, integráltan alkalmazom, személyre szabott formában.

Időpontkérés

Időpontkéréshez töltsd ki az alábbi űrlapot!