Szakértőinkkel interjút készített a Kölöknet.hu magazin
Mely tünetek utalnak figyelemzavarra gyerekeknél? Mikor kell szakemberhez fordulni? Hogyan segítheti a szülő saját maga figyelemzavaros gyermekét? A válaszokat gyógypedagógus szakértőink adják meg, akik elmagyarázzák azt is, hogy hogyan hat a Neurofeedback tréning a figyelemzavaros gyerekekre.
A figyelemzavar háttere mögött meglehetősen sok tényező állhat, amelyet az iskola sokszor nem képes kideríteni vagy hatékonyan kezelni. A figyelemzavar önálló kórképként ritkán fordul elő, inkább társuló tünetként jelenik meg bizonyos fejlődési zavarok esetében, mint például az autizmus vagy az ADHD.
A szülők sokszor későn ébrednek rá, hogy a gyerekük figyelemzavaros
A kisgyerek sokszor csendesen, meghúzódva ül az iskolapadban, ami elaltatja a szülők, pedagógusok éberségét, mert azt gondolják, hogy követi a tanóra menetét, miközben a gyerek gondolatai mindenhol járnak, csak a tanító néni magyarázatán nem. A probléma legtöbbször a félévi és év végi bizonyítványosztás körül realizálódik a szülőkben, amikor tanácstalanul keresik a szóba jöhető kezelési lehetőségeket.
Magatartási zavarok az óvodából az iskolába kerülő gyerekeknél
– Egyes esetekben a figyelmi probléma mögött nem feltétlenül biológiai okok, fejlődési elmaradás áll, hanem elhanyagoló családi környezet vagy valamilyen családi krízis – mondja Somogyi Nóra a Ferencvárosi Sportiskola gyógypedagógusa. – A tankötelezettség kezdő életkorának szigorítása miatt nem ritka, hogy a gyerekek úgy kezdik meg az általános iskolát, hogy nem érett meg rá az idegrendszerük. Az ilyen első osztályos gyermekeknél sokszor figyelmi, motivációs és magatartási problémákról számolnak be a pedagógusok, amelyek valójában nem azok, csak az iskola által támasztott követelmények váltanak ki szétszórt magatartást az éretlenül az iskolába érkező gyerekből – teszi hozzá a szakember.
5 TIPIKUS TÜNET, AMELY FIGYELEMZAVARRA UTAL ÓVODÁS, KISISKOLÁS GYEREKEKNÉL
Figyelemzavarról akkor beszélünk, ha a szétszórtság, szórakozottság, figyelmetlenség már a mindennapokat jelentős mértékben megnehezíti. Ha az alábbi öt tünet közül legalább három gyakorta előfordul, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
- A gyerek nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat vét.
- Könnyen elvonják külső ingerek feladat, játék közben a figyelmét, emiatt hosszabb ideig nem képes a tevékenységben benne maradni. Kerüli, nem szereti a tartós koncentrációt igénylő feladatokat, játékokat.
- Feledékeny, gyakran elveszít dolgokat.
- Nehezen szervezi meg tevékenységeit, akár egy összetettebb játék lebonyolításában figyelme könnyen elkalandozik.
- Úgy tűnik, hogy nem figyel, amikor szólnak hozzá.
Hogyan lehet segíteni a figyelemzavaros óvodás, kisiskolás gyereken?
A figyelemzavaros gyereken a szülő saját maga is tud valamennyire segíteni, ha az alapvető hozzáállást és néhány gyakorlati technikát elsajátít. Ezek egy részét a hétköznapokban, akár a nappali szőnyegen játszva, észrevétlenül „gyakoroltathatja” a gyerekkel.
– Egy figyelemzavaros kisgyermek számára mindenféleképpen nagy segítség, ha feladatvégzés közben igyekszünk kiszűrni azokat a külső ingereket, amelyek elvonnák a figyelmét. Kapcsoljuk ki a rádiót, tévét, a családtagokat kérjük meg, hogy ne zavarják hanggal, zajkeltéssel a gyerek tevékenységét – tanácsolja Hullán Gabriella gyógypedagógus, Neurofeedback terapeuta. Igyekezzünk inkább több rövid tevékenységre osztani feladatait, és azok között is tartsunk pihenőket. Az otthoni tanulás során kínáljuk meg egészséges nassolni valóval a gyereket, a rágás keltette inger ugyanis segíti az idegrendszer figyelmi szintjének fenntartását. Napi feladatait jól látható napirenddel segíthetjük, így le tudja ellenőrizni önmagát, mivel készült már el, minden be van-e pakolva az iskolatáskába, mi van még hátra a napból – javasolja Hullán Gabriella.
Hogyan kezeli a Neurofeedback tréning a figyelemhiányt?
A Neurofeedback tréning, egyike a leghatékonyabb módszereknek, amely a fenti tüneteken hatékonyan és látványosan segíteni tud. A módszer úgy hat, hogy a gyerek észre sem veszi a fejlesztést: míg ő egy számítógép képernyőn kedvenc meséjét figyeli, számítógépes játékot játszik vagy izgalmas animációt mozgat, a kondicionálás teszi a dolgát. A gyerekre kapcsolt finom, agyi hullámokat mérő műszer akkor ad „dicséretet, jutalmat” a kis nézőjének (a mese képe megnagyobbodik), ha az agy az adott területen kellő aktivitást produkál (a gyerek a mesére összpontosít, és nem izeg-mozog) – ezzel veszi rá a központi idegrendszert a koncentrálásra, hosszantartó figyelemre.
A terápia nem csak a figyelemzavar kezelését szolgálja, hanem más egyéb tünetre hat jótékonyan. Érdemes megjegyezni, hogy a német és finn társadalombiztosítás már régóta finanszírozza ezt a terápiát. Bár idehaza több mint 10 éves múltja van a terápiának, mégis kevesen ismerik. Azok viszont, akiknek volt alkalmuk gyermekükkel egy-egy rendszeres kezelést végigjárni, ők túlnyomórészt pozitív eredményekről számolnak be.
A Neurofeedback tréning az iskolai felvételinél segített – 6 éves Marcika esete
– Marcika figyelemzavaros óvodás kisfiú az iskolai felvételire készült – meséli Hullán Gabriella. – A kisfiú rendkívül jó értelmi képességekkel bírt, de sajnos csak nagyon rövid ideig lehetett lekötni figyelmét bármivel is. Édesanyja sokat aggódott, hogy kisfia a felvételi tesztet nem fogja jól kitölteni, és emiatt nem fogják Marcikát felvenni a kiszemelt iskolába. A család rendszeresen járt hozzám Neurofeedback tréningre, és ezzel párhuzamosan az anyuka időnként kitöltettet otthon kisfiával egy figyelemtesztet. Mire végeztünk a pár hetes tréninggel, a kisfiú az amerikai konyhás nappalijukban, nyüzsgő testvérei között, hangos tévézaj, tehát, abszolút zavaró körülmények mellett tudta hozni a korának megfelelő teljesítményt – idézi fel a nemrég megtörtént esetet a Neurofeedback & Fejlesztés szakembere.
Az iskolai beilleszkedést is támogatja a tréning – 6 éves Lili esete
– A 6 éves Lilit kétségbe esett anyukája hozta el hozzám, mondván, már mindent kipróbáltak, hogy lányának diagnosztizált hiperaktivitására ne kelljen gyógyszert adni – kezdi Horváth Eszter Neurofeedback tréner, a tudatosagy.hu szakembere. – Az óvodában mindig probléma volt Lilivel, lobbanékony, akaratos, örökmozgó volt. Anyukája tudta jól, hogy a hagyományos oktatás keretein belül lehetetlen, hogy megüljön tíz percnél tovább az iskolapadban, és ne kiabáljon bele az órába – a társaival szembeni agresszív megnyilvánulásairól nem is beszélve. A kislány egyszer elmesélte nekem, hogy ő nem szeretne ilyen lenni, de képtelen visszafogni magát.
Lelkesen vágtunk bele a tréning sorozatba, heti 3 alkalommal, intenzíven. A 8. alkalom után a kislány büszkén mesélte, hogy Gergőke megint gúnyolta, és legszívesebben megütötte volna, de nem tette. Ezután egyre több olyan esetről számolt be, amikor képes volt visszafognia magát. A 25. alkalom után az óvó nénik jelezték, hogy mintha kicserélték volna a problémás kislányt – meséli Horváth Eszter.
Liliék 40 alkalmat jártak végig, és sikerült elkerülniük a rettegett gyógyszerszedést. Néha ugyan még előfordulnak dühkitörések a kislánynál, de azok is leginkább otthon történnek, és nem az iskolában.
Ahogy minden eset, úgy minden gyermek más és más. Előre nem lehet megmondani, hogy melyik gyermek miként reagál a Neurofeedback kezelésre. – A tréning megkezdése előtt alapos anamnézis felvétel és felmérés alapján, általában 30-40 kezelést szoktunk javasolni, ahhoz, hogy az eredmények valóban láthatóvá váljanak. Valakinél 5. alaklom után elkezdődik a változás, valahol csak a 20. alkalom után érzékelhető a javulás – jegyzi meg Horváth Eszter.
A jelenlegi oktatási rendszerben a figyelemzavaros gyerekek hatékony kezelése sajnos igen döcögve működik, a pedagógusok elkönyvelik ezeket a tanulókat rossznak, lustának, ha esetleg az ADHD tünetcsoportjának más jegyeit is magukon viselik a gyerekek, akkor, neveletlennek és kezelhetetlennek címkézik. Nem beszélve arról, hogy egy ADHD vagy egy ASD diagnózisra akár egy évet is várni kell és addig a gyermek csak traumatizálódik, a pedagógus pedig eszköztelennek és képzetlennek érzi magát – fűzi hozzá tapasztalatát Somogyi Nóra gyógypedagógus.
Neurofeedback tréning
Minden neurofeedback alapja az EEG. Ez a pszicho fiziológiai mérőeljárás az agy elektromos tevékenységét méri. A tapasztalt tréner egyéni beállításokat alkalmazva a gyermeket egy korának megfelelő animáció vagy mesefilm elé ülteti. Amíg a gyerek a mesét nézi, a tréner vizuális és auditoros visszajelzéseket kap a kisgyermek aktuális agyhullámairól, amit további beállításokkal terel a kívánt értéktartományba. A Neurofeedback tréningnek több fajtája létezik, például az operáns kondicionáláson alapuló amplitúdó tréning, vagy az implicit tanuláson nyugvó ILF (Othmer- módszer). Mindegyik ágazat az agyi plaszticitás használja ki, miszerint az agy képes strukturálisan és funkcionálisan átrendeződni. Mivel a gyermek agya még képlékenyebb és befogadóbb a változásra, hatékonyabban reagálhatnak a kezelésekre, mint a felnőttek.
Szakértők:
Horváth Eszter fizioterapeuta MSc, Neurofeedback tréner, tudatosagy.hu
Hullán Gabriella gyógypedagógus, Neurofeedback tréner, neurofeedback-fejlesztes.hu
Somogyi Nóra gyógypedagógus