Komplex képességfejlesztés / Komplex Iskolaelőkészítő fejlesztés
(Komplex tanulásfejlesztés, Tükörtábla terápia, Komplex mozgásterápia, Neurofeedback tréning, Brain Gym Agytorna…stb.)
A komplex fejlesztés segíti a megkésett képességterületek fejlődését, a képességstruktúra optimalizálását, s ezáltal a tanulási képességek minél jobb kibontakozását:
Fejlesztési területek:
- nagymozgás, finommotorika, grafomotorika
- vizuomotoros koordináció
- testséma
- érzékelés, észlelés: vizuális, auditív, téri
- gondolkodási funkciók
- emlékezet
- figyelem
- beszéd, beszédészlelés, beszédértés, kommunikáció
- szociális-érzelmi területek
- tanulási képesség
- írás, olvasás, számolási képesség
Ha időben -óvodáskorban, kisiskoláskorban- elkezdjük a szükséges fejlesztést, jó eséllyel elkerülhetőek, megelőzhetőek, korrigálhatóak az esetleges iskolai kudarcok.
A fejlesztés személyreszabott formában történik, különböző módszerek kombinálásával:
Neurofeedback:
A neurofeedback tréning támogatja az idegrendszeri érési folyamatokat, ezáltal segít, az iskolai élethez való alkalmazkodás magalapozásában, zökkenőmentes iskolakezdésben.
Tükörtábla terápia
Tükörtábla – vizsgálat, terápia
A tükörtábla módszer a lateralizációs fejlődés elmaradása esetén alkalmazott grafomotoros és neuropedagógiai vizsgáló és fejlesztő eljárás.
Milyen problémák esetén javasolt?
- Diszgráfiás tünethangsúlyú diszlexia
- Gyenge vizuomotoros koordináció
- Keresztezett szem-kéz dominancia
- Olvasászavar, írászavar prevenció, redukáció
Komplex mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására
Egyre nő a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek száma, melynek nagyon sokféle oka lehet, de elmondható, hogy az esetek hátterének 65-70%-ban az idegrendszer alulszervezettsége áll. Carl Henry Delacato kidolgozott egy mozgásterápián alapuló módszert, melyet Kulcsár Mihályné neuropedagógus továbbfejlesztett és megalkotott egy rávezető és egy nehezített mozgássort a monotónia elkerülésére, és amellyel az idegrendszeri hátrányt le lehet dolgozni. A hátrányok ledolgozásához speciális és személyre szabott támogatás szükséges.
A mozgásterápia segítségével viszonylag rövid idő alatt teljesítménynövekedést lehet elérni a napi folyamatos gyakorlás mellett. Ezek a mozgások a fejlődés során képesek serkenteni az agy, az idegrendszer érését, így tudatos és folyamatos gyakorlásuk révén a hiányosságok csökkenhetnek, mely a gyermekek fejlődéséhez hozzájárul, így az iskolai teljesítmény javulhat, a gyermekek mozgása összerendezettebbé válik, ügyesebb lesz, ezáltal megnövekszik az önbizalma is.
Legfőbb alkalmazási területei
- Tanulási nehézségek problémakörébe tartozó területek:
– Olvasási nehézségek esetén (Dyslexia)
– Írással kapcsolatos nehézségek (Dysgraphia)
– Matematikai nehézségek (Dyscalculia)
- Észlelés zavara: látás, hallás, mozgás, tapintás
- Figyelem és koncentráció zavarai
- Lemaradt mozgásfejlődés
- Térérzékelés zavara, nehéz tájékozódás
- Ügyetlen finommotorika
- Bizonytalan kézdominancia
- Megkésett beszédfejlődés, súlyos beszédhibák
- Beilleszkedési nehézségek
Átlagosan 5 éves kortól ajánlható, és akár felnőttkorban is lehetséges az ezen irányú fejlesztés.
Fejlesztő játékok poharakkal
Műanyag poharakkal (Sport Poha-rak, Flying Cups, Speed Stacks) többféle területet tudunk fejleszteni; finommotorikát, gondolkodást, figyelmet, időbeli és térbeli tájékozódást (jobb-bal irányok tudatosítását), továbbá gyakorolhatjuk a testrészek neveit és a keresztező mozgást is.
3 labdás kaszkáddobás (zsonglőr) technika
A zsonglőrködés remek képességfejlesztő eljárás, javítja a koncentrációt, segít a figyelem fenntartásában, fejleszti a koncentrációt és az egyensúlyt, növeli az önbizalmat, kitartást, önfegyelmet.
Brain Gym – Agytorna
Tapasztalat szerint a „problémás” gyerekek 80 %-a a tanuláshoz csak az egyik agyféltekéjüket használják. A Brain Gym agytorna gyakorlatok segítségével össze tudjuk hangolni a 2 agyfélteke működését. Mindez segíti és könnyíti a tanulást, növeli a tanulási motivációt, önbizalmat, érdeklődést. Gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt ajánlott.