Project Description

Minden autizmussal élő gyermek, serdülő, felnőtt viselkedése más és más. A tünetek látszólag nagy mértékeben különböznek egymástól, mégis ebben a fejlődésben és viselkedésben igen heterogén csoportban a háttérben  jellegzetes minőségi zavar érhető tetten elsősorban a  szociális interakciók, a kommunikáció és a képzeleti működések terén , melyet szűk körű repetitív érdeklődés és aktivitás kísér.

Az autista fejlődési zavar egy széles spektrumot ölel fel tehát, melyet a társas interakciók szegényessége, a verbális és nem verbális kommunikáció zavara, a képzeletet igénylő játékok hiánya és az érdeklődés beszűkülése jellemez, valamint a kognitív funkciók fejlődése is érintett. Mindez komplett zavart okoz a fejlődésben, és a szocializáció terén is problémákat von maga után.

A kutatások előrehaladásával felismerése egyre korábbra tevődik, a tünetek általában 3 éves kor körül lesznek egyértelműek.

Tünetek részletesebben:

A speciális viselkedés által érintett területek: a szociális készségek, a kommunikáció, a játék, az érdeklődés, aktivitás.

Jellemző tünetek, hogy a gyermek:

  • zárkózott, közömbösnek tűnik
  • érzelmi kapcsolatzavara elsődleges
  • kapcsolat kezdeményezését eltűri, de ő ritkán kezdeményez, és a választ nem várja meg
  • a személyes névmásokat felcseréli, echolál, beszéde sztereotíp, értelmetlen ismételgetések jellemzik
  • a beszéd ritmusa, intonációja monoton, éneklő, új szavakat képez
  • nem érti a nyelvi információ átadását, kapcsolati szerepét
  • a beszéd az autisták kb.felénél nem alakul ki
  • nehezített beszédértés
  • a nonverbális kommunikáció sérülése
  • nem képes változatosan játszani, a tárgyak részletei kötik le a figyelmét, szerepjátékot nem játszik, hiányzik a szimbolikus játék
  • ismétlődő cselekvések, ujjak, tárgyak jellegzetes lebegtetése, rendezgetés, -sztereotíp testmozgások
  • érdeklődési kör beszűkülése
  • banális környezeti változásokra adott heves distressz reakció
  • bizonyos területeken kiemelkedő jártasság (menetrend. térkép, időjárás, elektromosság, zene)
  • szorongás a változástól
  • kihívó, ellenszegülő viselkedés
  • viselkedési zavarok,önkárosító magatartás (harapás, fej beütése, csipkedés)
  • étkezési zavarok
  • alvászavarok

Kezelése:

Komplex terápiával történik, melynek alapja az egyéni szükségletekhez alakított specifikus pedagógiai, gyógypedagógiai fejlesztés, melynek célja a gyermek eltérő fejlődéséből adódó eltérések csökkentése, a hiányzó, sérült készségek tanítása, fejlesztése.

Mindez a minél korábban megkezdett speciális fejlesztéssel (orvos, pszichológus, gyógypedagógus) és terápiákkal (zene, mozgás, beszéd, lovaglás, viselkedés és kognitív terápiás módszerek, Tomatis terápia, neurofeedback….stb.) észrevehetően javítható.

Gyógyszeres kezelésre csak nagyfokú szorongás, agresszió, vagy súlyos kényszercselekvések esetén kerül sor.

A neurofeedback szintén egy nagyon hatékony fejlesztési módszer az autizmus kezelésében. Gyakorlott neurofeedback trénerek ígéretes eredményekről számolnak be az autista betegek fejlesztésében. A tapasztalatok szerint az elektrofiziológiai szempontból is instabil agyműködés átrendezésével, stabilizálásával, valamint  gyakorlással csaknem minden autista javulást mutat összerendezettségben, pszichés tünetekben, labilitás csökkenésben, érzelmi viszonyulásaiban éppúgy, mint a kommunikáció és társadalmi funkcionalitás terén.

Módszer:

  • Neurofeedback
  • HEG tréning
  • Komplex tanulásfejlesztés
  • viselkedésterápia
  • pszichológiai megsegítés

Időpontkérés

Időpontkéréshez töltsd ki az alábbi űrlapot!