Project Description
Tanulási zavar, tanulási problémák
Diszlexia, diszgráfia, diszorthográfia, diszkalkulia
Minden szülő azt szeretné, ha a gyermeke szívesen járna iskolába és jó jegyeket hozna haza. Olykor bizony ez nincs így, a gyerekeknek nehézségei támadnak az iskolában, a sok tanulás, gyakorlás ellenére is, nehéz a tanulás, a gyermek lassan halad, gyengék az eredményei, nem bízik magában, szorong. A tartósan fennálló tanulási nehézségek miatti sorozatos kudarcélmény komplex viselkedészavar , alacsony önértékelés, motivációvesztés kiindulópontjává is válhat….
Ha ez a helyzet áll fenn, minél hamarabb meg kell vizsgálni, hogy mi állhat a probléma hátterében- pl. alkalmazkodási nehézség, érzelmi zavar, önbizalomhiány, figyelmi probléma, fegyelmezetlenség, tanulási nehézség, -zavar, nem megfelelő tanulási technikák, csökkent motiváció… stb.- hogy a probléma időben megoldást nyerjen.
Tudjuk, hogy akkor indulhat sikeresen a gyermek pályafutása, ha a tanulási képességeket meghatározó funkciók fejlettségében optimális szintet ér el, és a környezet és a család ebben támogatja.
Nézzük meg kicsit pontosabban, hogy mit is értünk tanulás, tanulási képesség alatt?
Tanulás, tanulási képesség definíció:
Az egész életünket átható tanulás tágabb értelemben minden olyan tevékenységet és megismerési folyamatot magában foglal, amely a képességek fejlődését és a személyiség gazdagodását eredményezi.
Atkinson szerint a tanulás tapasztalatok eredményeként létrejövő viselkedésváltozás, mely a környezetben létrejövő folyamatok észlelése nyomán jön létre, eszerint mindig az ember és a környezet egymásra hatásának eredménye (Forrás: Atkinson: Pszichológia, Osiris KK)
Az emberre jellemző tanulás ismeretszerzést, információgyűjtést jelent, mely alatt az információs csatornák (pl. érzékelés) megnyitását, az információk befogadását, ezek összekapcsolását más korábbi információkkal, a tömörített információk magasabb (fogalmi, gondolati) szintre emelését, és ezt követően a viselkedés befolyásolását értjük.
”A tanulás az értelem működésének különböző intenzitású változási folyamata, melynek elősegítője és egyben eredménye a tanulási képesség.”
(Forrás: Mesterházi Zsuzsa: A nehezen tanuló gyerekek iskolai nevelése, BGGYTF).
„A tanulási képesség egy belső összetett pszichikus struktúra, amely a tanulási tevékenység sikeres működését biztosítja. A tanulási képesség egyfelől genetikai faktoroktól, más felől a központi idegrendszer és más szervek működésétől, harmad felől a környezettől függ, amelyben a gyermek felnő. E komplex feltételrendszer teljesülésének hiányosságai igen gyakran eredményezik teljesítményzavarok kialakulását, melyeknek egy része már a fejlődés igen korai szakaszában, a gyermek adott mentális színvonalától függetlenül a észrevehető. „
(Forrás: Mesterházi Zsuzsa: A nehezen tanuló gyerekek iskolai nevelése, BGGYTF).
A tanulás terén mutatkozó különféle problémák, melyek preventív, motoros, kognitív, motivációs, emocionális tüneteket mutatnak és szociális okokkal és következményekkel járnak együtt, a súlyosság, valamint pedagógiai pszichológiai befolyásolhatóság szempontjából a következő csoportokra osztható:
Tanulási gyengeség:
Időlegesen nehezített a kultúrtechnikák megtanulása, problémák jelentkeznek az egyéni és/vagy társas magatartásban, a gyermek átmenetileg lemarad vagy visszaesik a tanulásban,pl. a sok hiányzása miatt
Tanulási zavar:
A tanulás egy-egy részterületein (főleg olvasás, írás, helyesírás, számolás) megnyilvánuló alacsonyabb tanulás teljesítmény, melynek hátterében valamely képességterület működésének tartós és súlyos problémája áll.
Tanulási akadályozottság:
A tanulás minden területét súlyosan érinti, tartósan fennáll és erősen megnehezíti vagy akár lehetetlenné is teszi az általános iskolai feltételek közötti fejlesztést. Minden esetben együtt jár a tanulási képesség fejlődési zavarával.
A tanulási problémák fogalomköre:
Tanulási nehézség: Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, BTMn
Tanulási zavar: Sajátos nevelési igény, SNI-pszichés fejlődési zavar
Tanulási akadályozottság: Sajátos nevelési igény, SNI-értelmi, érzékszervi fogyatékosság
A továbbiakban a tanulási zavar problémakörét részletezem:
Tanulási zavar:
Sarkady Kamilla és Zsoldos Márta definíciója szerint:
„Tanulási zavarnak tekintjük azt az – intelligenciaszint alapján elvárhatónál lényegesen – alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre, sajátos kognitív pszichológiai tünet együttessel. Ezek a részképesség zavarok alapvetően nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, írás és/vagy matematika elsajátítását.
A tanulási zavarok kifejezés átfogó meghatározása a fentiek értelmében azon rendellenességek heterogén csoportjának, amelyek az intelligencia szinttől függetlenül jelentős nehézséget okoznak az írás olvasás és/vagy számolás elsajátításában, és a zavarok visszavezethetőek a központi idegrendszernek a szokásostól eltérő fejlődésére, működésére.
A szindróma kialakulásának hátterében a szenzomotoros képességek illetve sajátos információfeldolgozásbeli eltérések azonosíthatóak. A zavarok megjelenhetnek testséma zavar, gyenge egyensúlyérzék és gyenge téri orientáció terén, valamint a vizuális, auditív és taktilis észlelésbeli és szekvenciális információfeldolgozásbeli deficitekben.
Bár a tanulási zavarok megjelenhetnek más hátrányt okozó rendellenességekkel (érzékszervi, mozgásszervi rendellenességek, értelmi fogyatékosság, társas-érzelmi zavarok) vagy környezeti hatásokkal (szocio-kulturális hátrány, nem megfelelő oktatás), ezeknek nem egyenes következménye a tanulási zavarok kialakulása.
(Forrás: Gyarmathy Éva (1996) Tanulási zavarokkal küzdő tehetséges gyerekek azonosítása. Ph.D. disszertáció. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen.)
Tünetek:
Maga a probléma nem kapcsolható az iskolához.
A jelei már csecsemőkorban is felfedezhetők:
- fejlődése nem egyenletes, rossz étvágyú, sovány vagy túl mohó és túlsúlyos
- beszédfejlődése késik vagy erősen hibás
- mozgásfejlődése nem egyenletes
Óvodáskorban:
- Az idegrendszeri problémák jelei lehetnek még, hogy a gyermek durva, agresszív vagy éppen csendes, visszahúzódó és passzív.
- A nagymozgások és a finommozgások terén egyaránt mozgáskoordinációs zavarai vannak.
- Nehezen tanul meg verseket, dalokat nem érdekli a mese.
- Nehezen fejezi ki magát szóban.
- Nehezen tájékozódik térben és síkban .
- Bizonytalan a kezessége.
- Megkésett beszédfejlődés.
- Súlyos beszédhiba.
- Szótalálási nehézségek.
- Nem tud szavakat hangokra bontani.
- Gyenge a formafelismerés, a tapintása, a finommotorika.
- Több tagból álló utasítást nem tud követni.
- Nehezen tanulja meg az elvont fogalmak (számok, betűk, színek, napok, évszakok , hónapok, formák stb. ) neveit.
- Társas érintkezéseik sok esetben zavart, feszültségekkel teli….stb.
Iskoláskorban tanulási zavarra utalhatnak az alábbi tünetek:
Alsó tagozat
- Nehezen tanulja meg a betűk és hangok közötti kapcsolatot, az összeolvasást.
- Sok hibát ejt: betűtévesztés,- csere, – kihagyás, – betoldás, reverzió stb.
Ugyanezek a hibák írásban is jelentkezhetnek.
- Bizonytalan, lassú olvasás.
- Nem érti vagy rosszul értelmezi az olvasottakat.
- Nem képes a szöveg lényeges elemeinek kiemelésére.
- Ügyetlenül ír.
- Írása kusza, rendezetlen, nehezen olvasható.
- Nehezen számol, nehezen rendezi sorba a számokat és összekeveri a műveleti jeleket.
- Lassan tanul.
- Nem tud megjegyezni és gyorsan felidézni dolgokat (pl, hónapokat, évszámokat, utcaneveket).
- Problémát jelent a matematikai fogalmak kialakítása, használata.
- A tízes átlépés, szorzótáblák tanulása nehézséget jelent.
- Számolásnál rossz, kezdetleges technikával használja ujjait a műveletvégzésnél.
Felső tagozat
- Problémát jelent a szabályalkotás.
- Téri-orientációs problémái miatt a geometria területén is gondjai vannak.
- Szövegértési zavara miatt szöveges feladatokat nehezen old meg.
- Nehezen tanul idegen nyelvet.
- Beszédértési problémái lehetnek.
- Nehezen idéz fel tényeket, információkat.
- Feledékeny, figyelmetlen, szervezetlen, fáradékony.
- Nem tud előre tervezni.
- Rosszul osztja be az idejét.
- Nehezen barátkozik.
Kísérhetik:
– érzelmi zavarok, félelem az iskolai kudarctól, depresszió, hiperaktív tünetek
– pszichoszomatikus panaszok: fej-hasfájás
– szociális magatartászavarok: házi feladattal kapcsolatos konfliktusok, egyenetlen fejlődés
A leggyakoribb tanulási zavarok a következők:
Olvasás, írás, helyesírás zavara – diszlexia, diszgráfia és diszortográfia
Ezek a tanulási zavarok az írott nyelv észlelését, illetve létrehozását nehezítik meg.
Diszlexia- olvasás zavar
Tünetek:
- olvasási jártasság megtanulásának nehézsége, már az olvasástanulás kezdetén
- az olvasás tanulása során nehezen alakul ki a hang-betű kapcsolat
- az olvasás extrém hibás, akadozó, lassú, vagy szökellő, gyors
- hangos olvasásban hangok, szavak kihagyása, eltorzítása, fordított irányból olvasása, felcserélése vagy betű és szópótlékok fordulnak elő
- betűtévesztés, különösen a hasonló alakú (b-d) és a hasonló hangzásúakat (v,f,b,p)
- gyenge szövegértés, emlékezés az olvasottakra, hallás utáni könnyebb értelmezés
- általános helyesírási zavarral jár
- a helyesírás hasonlóan túlzottan hibás (ékezeteket lefelejtik kettőzés, hasonulás)…stb.
- idegennyelv megtanulásának nehezítettsége
Kb. 10 %-ban a vizuomotoros érzékelési nehézségei is észlelhetőek. Grafomotoros készségükben is elmaradás látható.
A tartós kudarc, sikertelenség másodlagos pszichés zavarokat, fokozott szorongást okozhat, különösen büntetés, ill. túlkövetelés esetén. Kialakulhat a teljesítmény-motiváció hiánya.
Diszgráfia – az írás zavara
Típusai:
- a mozgástervezés nehézségei (egy-egy mozdulatot elvégez, de a mozdulatsor már nehézséget jelent)
- vizuális felfogóképesség csökkenése (nehézség pl. a betűk alakjának felismerésében)
- helytelen ceruzafogás
- látási memória zavara (jól másol, de diktálás útján nem tud írni)
- térbeli elhelyezés zavara (nehézséget jelent a papíron elrendezni az írást)
- folyamatosság zavar (lassan megy, de gyorsabb tempó esetén szétesik)
További jellegzetességei:
- az írás indításának nehézsége
- kis- és nagybetűk elkülönítésének zavara
- rövid és hosszú magánhangzók megkülönböztetésének nehézsége
- finomabb árnyalatok elkülönítésének zavara
- az írómozgásokban azok kivitelezésében jellemző a rossz kéztartás
- a görcsösség
- az írómozgás egyenetlen, ritmusa és lendülete töredezett lesz,a gyermek egész testével ír
- az optimális mozgássor csak nagyon lassan valósul meg, ezért is fáradékonyabbak a diszgráfiás gyermekek
- tájékozódási nehézség a vonalrendszerben
- a leírt betűk nagysága egy szón belül is erősen változó
- a betűk dőlésszöge következetlen
- a betűformák szabálytalanok
- gyakori az átírás, áthúzás, összefirkálás, a zárójel
- hiányoznak, vagy torzulnak a betűkapcsolások
- gyakori a nyomtatott és írott betűk tévesztése
- diktálás után betű, szótag, szó ki- és elhagyása fordul elő
- a tanuló a szöveget módosítja, esetleg értelmetlen mondatokat ír
- végül jellemző a helyesírási készség általános gyengesége
- feltűnőek a tükörírásos elemek, a fölösleges betűelemek, a betű-, szótag-, szókihagyások
- a diszgráfiás gyermekkapcsolási nehézségekkel küzd,írásban is téveszti a szó- és mondatstruktúrát
- és végül, más tananyagokban való előrehaladásához viszonyítva nagyon lassú az írás megtanulásának folyamata
- Az írás szorongást kelt, a gyermek elhanyagolja írásos feladatait
Kezelés:
- speciális logopédiai
- pedagógiai: az olvasás és helyesírás funkciók kezelése, fejlesztése (Meixner Ildikó módszere)
- indokolt esetben az egyéni pszichés zavarok rendezése
Diszortográfia – helyesírás zavar
Az életkorhoz viszonyítva kifejezetten hibás helyesírás jellemzi, aminek nincs egyéb kézenfekvő (pl látásprobléma) magyarázata.
A helyesírási zavar gyakran jár együtt olvasási nehézséggel, azonban önmagában is előfordul. Kizárólagos helyesírási nehézség mellett a nyelvi készségek általában jobbak, mintha olvasási zavar is társul hozzájuk.
Diszkalkulia-Számolási zavar
A diszkalkulia a számok világában való eligazodást nehezíti meg.
A diszkalkuliás gyerekek nehezen számolnak, gyenge a számfogalmuk, rosszul észlelik a mértani formákat és testeket, nem vagy nehezen tájékozódnak a térben és az időben, nem tudják megbecsülni a távolságokat.
Nehézséget jelent számukra a számszimbólumok megértése, felismerése, nehezen értik meg a számok egymás közötti viszonyait, nem képesek azokat meghatározott szempont szerint elrendezni, nehezen fogják fel a számokkal végzett műveleteket is.
Nehezített az alapvető számolási készségek megtanulása, pl. összeadás, kivonás, osztás, szorzás, osztás. Már a számfogalom kialakulásánál, a számérték megértésénél is lehetnek problémák.
Nehézségeik vannak a számok másolása, megtartása műveleteknél, a szorzótábla megtanulása, feladatok a számolási folyamatok szimbólumaival terén, rosszul értik a matematikai kifejezéseket, jeleket, tételeket. Szöveges feladatoknál nehezen tudnak átvinni egyenletbe, a plusz-mínusz felismerése, megértése akadályokba ütközik…stb. Ezek a hiányosságok komoly gondokat okozhatnak nekik a matematikai ismeretek elsajátításában.
A súlyos számolási zavar iskoláskori tipikus tünetei
Gyakran visszatérő, azonos jellegű számolási hibák az alábbi területeken:
– az alapműveleteknél a tíz átlépése,
– a maradék megtartása,
– az irányok figyelembevétele kivonáskor,
– többjegyű szorzóval való szorzáskor a részletszorzatok helyének megállapítása;
– szimbólumok, jelek használata (fizikai, kémiai jelek is),
– soralkotások, növekvő és csökkenő sorok írása és olvasása.
Fogalmi hiányosságok a következőkben:
– szorzás, osztás,
– törtszám értelmezése, tizedes törtek írása, olvasása,
– síkidom és test közötti különbség,
– kerület, terület.
Alapvető mennyiségfogalmi hiányosságok:
– idő, hosszúság, űrtartalom, tömeg mértékegységeinek tudása, átváltása terén.
Ehhez kapcsolódik a különböző iskolai matematikai, kémiai, fizikai képletek, összefüggések tartalmi hiánya, következésképpen azok alkalmazása sem lehetséges, hiába áll rendelkezésre a számológép.
Kezelés:
– Pedagógiai, gyógypedagógiai fejlesztés
– NILD Tanulás Terápia
– Neurofeedback tréning
– Pszichológiai megsegítés szükség esetén
Neurofeedback tréning
A jelenlegi tudományos álláspont szerint neurológiai eltérés áll a tanulási zavart okozó működési zavar hátterében. A tanulási zavar tehát nem betegség, hanem egy jellegzetesen módosult agyműködési minta.
A neurofeedback tréning az agyműködés elektrofiziológiai térképét optimalizálja, újrahuzalozza, ezáltal hatékonyabbá teszi az idegrendszer működését,azaz az agyi akivitás optimalizálása által, jobb, hatékonyabb agyi működést eredményez, mely a tanulás, iskolai teljesítmény terén egyértelmű pozitív változásokat eredményez.
Módszerek:
- BrainRx, Neurofeedback, HEG tréning, Komplex Tanulás terápia, pszichoterápia, tanácsadás
Kérj időpontot, segítünk átlépni a nehézségeken!
Időpontkérés
Időpontkéréshez töltsd ki az alábbi űrlapot!