A Komplex Tanulási Terápia egy olyan kognitív terápia, amely komplexen és integráltan, szimultán fejleszti a tanulási folyamat minden szakaszának funkcióit, a tanuláshoz szükséges részképességeket.
Komplex Tanulási Terápia jellemzők:
- A hiányos képességek stimulálása
- Integrált (több területet fog össze)
- Egyénre szabott (motiválhatóság, sikerélmény)
- Intenzív (folyamatos interakció,változatosság jellemzi, a proximális fejlődés zónájában dolgozunk(
- Szülők bevonása
- Minden korosztály számára (az agy rugalmasságára épít, a módosíthatóságra koncentrál)
Vizsgálat, fejlesztés
A terápia egyénre szabott intenzív fejlesztés formájában történik, melyet komplex –pedagógiai és pszichológiai- vizsgálat előz meg. A vizsgálat és a terápia során speciális eszközökkel dolgozunk, melyek hatékonyan fejlesztik a gyerekek képességeit.
A képesség, részképességeket vizsgáló tesztek a következő területek működéséről adnak képet:
– beszédhallás, beszédészlelés
– beszéd- és szövegértés
– fonológiai tudatosság
– téri orientáció és vizuális szervezés
– időbeli orientáció
– vizuomotoros integráció
– testséma
– irányok
– dominancia
– intelligencia
A pedagógiai vizsgálatok
– a kézírásra, a helyesírásra és a fogalmazásra
– az olvasástechnikára és a szövegértő olvasásra
– és a számolási készségre terjednek ki.
Ezután kerül sor az egyénre szabott program megtervezésére. A feltárt tanulási képességek fényében a Komplex Tanulási Terápia célzott kezelést nyújt a gyenge és sérülékeny kognitív rendszerek számára.
A terapeuta számos technika közül választja ki a gyermek számára legmegfelelőbbet.
A Komplex Tanulási Terápia olyan technikákat tartalmaz, melyek hatásosan fejlesztik a tanulási zavarokat okozó kognitív diszfunkciókat, hibásan működő részképességeket. A technikához változatos eszköztár tartozik, amit a terapeuta tudatosan tervezett módon alkalmaz, a hibásan működő funkciók fejlesztése érdekében.
A Komplex Tanulási Terápia módszer a fenti technikák segítségével fejleszti az olvasási és anyanyelvi készséget, a szövegértést, a matematikai készséget egyaránt. Segítséget nyújt az információ befogadásában, feldolgozásában és különböző stratégiákat ad a problémák megoldására.
Az optimális terápia heti 2×60 perc, ami alatt az összes iskolai készséget (olvasást, írást, helyesírást, matematikai gondolkodást), a különböző észlelési területeket(látás, hallás, tapintás) és a gondolkodást is fejlesztjük.
A sikerek érdekében a gyermeknek és a szülőnek is több feladata van: házi feladat elkészítése ill. ellenőrzése, írás gyakorlása.