Társas kirekesztettség csökkentése önvédelmi stratégiák fejlesztése

A „COOL-élés” törvényei szociális készség fejlesztő tréning

A tréning célja:

Az alapvető szociális készségek célzott fejlesztése, melynek segítségével:

  • Hatékonyabbá válhat a kezdeményezés, kommunikáció, önvédelem és problémamegoldás
  • Könnyebbé válhat a barátságok kialakítása és fenntartása, a közösségbe való beilleszkedés
  • Gyengén működő, de meglévő készségek fejlesztése rövid idő alatt, intenzív formában

A célcsoport:

Életkor:

  • 10 -17 év közötti gyermekek
  • 10. életév fontos alsó határ!

Létszám:

  • 6 –max. 12 fő

Ajánlott:

  • Perifériára szorult, félénk gyerekek
  • Kiközösített, csúfolt, rendszeresen kihasznált gyerekek
  • Baráti kapcsolatok nélküli gyerekek részére

valamint

  • Szociális szorongás
  • Hiperaktivitás
  • Egyéb / nem meghatározott gyermekkori szociális funkciózavar fennállása esetén is.

Módszertan, technikák:

A szociális készségek fejlesztési lehetőségeinek 2 fő irányvonala

  • DSST = DirectSocialSkillTraining
  • közvetlenül, kizárólag az adott szociális készség fejlesztése (mi az adott készség –tudatosítás, majd szerepjátékkal gyakorlás, visszajelzés)
  • SCT = SocialCognitiveTraining
  • társas interakciók során kialakult problémák hatékony megoldása a cél ≈ szociális problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
  • hipotetikus helyzetek megoldása, majd különféle szituációkban gyakorolják, próbálják ki a hatékonynak talált válaszokat

A megcélzott szociális készségek, ismeretek:

Önmagunkkal szembeni viselkedés (én):

  • Pozitív énkép, önelfogadás

Személyközi viselkedés (én és a másik):

  • Társas viselkedés szabályszerűségeinek ismerete
  • Kapcsolatok kialakításának, fenntartásának módjai
  • Kommunikációs készségek
    • Alap társalgási készségek
    • kezdeményezések száma, kérdések száma, kérdésre adott válaszok hossza, információs tartalom
    • Érzelem kifejezés – arckifejezés, testtartás, gesztusok, hangszín, stb.
    • Beszédminőség -folyamatosság, tétovázás és szünetek, beszéd mennyisége, stb.
    • Meghallgatási készségek – elismerések, reflektációk, személyes énközlések, kérdés típusú visszajelzések, stb.
    • Non -verbális kommunikáció – bólogatás, mosoly és nevetés, hangerő, tempó, térköz szabályozás, stb.
  • Konfliktuskezelési képesség
    • Meghallgatás, megértés, másik helyzetébe való beleélés
    • Önérvényesítés agresszivitás nélkül (asszertivitás)
    • Nemet mondani
    • Saját vélemény és szükségletek elmondása
  • Együttműködés
  • Aktivitás
  • Csapatmunka
  • Problémamegoldás