Project Description
A kényszerbetegség gyermek- felnőttkorban egyaránt előforduló krónikus, többnyire hullámzó lefolyást mutató pszchiátriai kórkép.
A betegséget az alkalmazkodást, a mindennapi tevékenységet jelentős mértékben megzavaró kényszergondolatok, és kényszercselekvések fennállása jellemzi. A betegségosztályozások szerint a szorongásos kórképek között szerepel.
A kényszerbetegség az esetek nagy részében gyermekkori eredetű. A felnőtt korú betegek felénél-harmadánál a betegség a 15. életév betöltését megelőzően alakult ki. A kórkép kialakulásához magasabb pszichés differenciáltság szükséges, így 10 éves kor alatt nem fordul elő.
A rendellenesség megjelenése, tünetegyüttese gyermekek és serdülők esetében nagyon hasonló.
A különböző fejlődési fázisokban találunk olyan időszakokat, melyben a gyermek szorongása jobban előtérbe kerül és ennek elhárítására, különböző jellegű kényszeres rituálék kapnak szerepet.
A tünetek két területen jelentkezhetnek:
Kényszegondolatok:
A kényszergondolat (rögeszme) olyan állandóan visszatérő ötlet vagy indíték, ami rátelepül a gondolatokra, a gyermek ezekkel szemben védtelen, elhárításukra képtelen, s idegennek érzi azokat. Kényszerjellegű jelenségek a normális fejlődés bizonyos szakaszaiban is jelentkezhetnek átmeneti jelleggel.
A kényszergondolatok félelmetesek, kínzóak. Olyan állandó visszatérő ötletek és indítékok, melyek rátelepülnek a gondolatokra. A gyermek ezekkel szemben védtelen, elhárításukra képtelen és idegennek érzi azokat. Igen erős szorongást váltanak ki, amelyektől az egyén nem tud megszabadulni. A gondolatok agresszióval, pusztítással, halállal, és betegségekkel kapcsolatosak leggyakrabban.
Kényszercselekvések:
A kényszercselekvés végrehajtója — valamely kényszergondolattól hajtva — úgy érzi, tettével valamely gondolat, impulzus megjelenését vagy egy elképzelt katasztrófa eljövetelét akadályozhatja meg. A betegnek gyakran pontos, kidolgozott menetrendje van a végrehajtandó cselekedetek időtartamával, sorrendjével, számával kapcsolatban
A gyermekkorban a kényszercselekvések kivitelezésébe a gyermek bevonja a szülőt is, ezt kiterjesztett kényszernek nevezzük.
A cselekvés sokszor a gondolatra adott válasz. Célja a szorongás csökkentése. Az egyén számára is túlzott mértékű vagy értelmetlen cselekvéssorozat. Ha más személy is bevonásra kerül a ceremóniába, kiterjesztett kényszerről beszélünk pl. tisztálkodási, ellenőrzési, gondolkodási, ismétlési, imádkozási, megszámolási kényszercselekvések
A kórkép önértékelési, szocializációs problémával jár, depressziót, szorongást, teljesítményromlást, csökkent magabiztosságot eredményez.
Részletesebben:
A kényszergondolatok (obszessziók) többnyire kellemetlen, ostoba, és zavaró érzések, gondolatok, vagy gondolattöredékek, amelyeket a beteg önmagától idegennek, akarata ellenére valónat tart és próbál küzdeni ellenük.
A gondolatok jellegezetes témák köré csoportosulnak:
- Szennyeződéssel kapcsolatos kényszergondolatok
- Agresszív gondolatok
- Szexuális tartalmú kényszergondolatok
- Takarékosság, gyűjtögetés
- Mágikus gondolatok, babonás félelmek
- vallásos kényszergondolatok, túlzott moralizálás
A kényszercselekvések (kompulziók) olyan tevékenységek, cselekvések, ceremóniák, melyeket a beteg ismételve, belső, de mégis idegenként átélt késztetés hatására hajtanak végre. A kényszercselekvés gyakran a kényszergondolatok hatására keltett félelem elhárítását szolgálják.
A kényszercselekvések ugyancsak jellegzetes területeken mutatkoznak meg:
- Mosakodással, tisztasággal kapcsolatos kényszercselekvések
- Ellenőrzéssel, kontrollálással kapcsolatos
- Az ismétlési rituálék az újraolvasás, radírozás, újraírás, rutin tevékenysége (küszöbön át és visszalépések, lépcsőn fel –lejárás, ismételt leülés, felállás..stb.)
- Számolási rituálék
- Rendrakás, rendezgetés, a szimmetriára való törekvés
- Kényszeres gyűjtögetés
- Túlzásba vitt babonás viselkedés
A kényszercselekvés végrehajtója úgy érzi, tettével valamely gondolat, impulzus megjelenését, vagy egy elképzelt katasztrófa bekövetkeztét akadályozza meg. A cselekvések közül a mosakodási, tisztálkodási rituálék (75%) és az ellenőrzési kényszerek (40%) a leggyakoribbak. Iskoláskorban az újraolvasás, újraírás, is jellemző, mely a tanítási órákon is észlelhető, mert a gyermek munkatempója lassul.
Kezelés:
A terápiás segítség formái: Kognitív és viselkedés terápia, pszichoedukáció, neurofeedback.
A neurofeedback eljárással a szorongás is jól kimutatható, a tréning során ennek mértéke csökkenthető.