Társas kirekesztettség csökkentése önvédelmi stratégiák fejlesztése
A „COOL-élés” törvényei szociális készség fejlesztő tréning
A tréning célja:
Az alapvető szociális készségek célzott fejlesztése, melynek segítségével:
- Hatékonyabbá válhat a kezdeményezés, kommunikáció, önvédelem és problémamegoldás
- Könnyebbé válhat a barátságok kialakítása és fenntartása, a közösségbe való beilleszkedés
- Gyengén működő, de meglévő készségek fejlesztése rövid idő alatt, intenzív formában
A célcsoport:
Életkor:
- 10 -17 év közötti gyermekek
- 10. életév fontos alsó határ!
Létszám:
- 6 –max. 12 fő
Ajánlott:
- Perifériára szorult, félénk gyerekek
- Kiközösített, csúfolt, rendszeresen kihasznált gyerekek
- Baráti kapcsolatok nélküli gyerekek részére
valamint
- Szociális szorongás
- Hiperaktivitás
- Egyéb / nem meghatározott gyermekkori szociális funkciózavar fennállása esetén is.
Módszertan, technikák:
A szociális készségek fejlesztési lehetőségeinek 2 fő irányvonala
- DSST = DirectSocialSkillTraining
- közvetlenül, kizárólag az adott szociális készség fejlesztése (mi az adott készség –tudatosítás, majd szerepjátékkal gyakorlás, visszajelzés)
- SCT = SocialCognitiveTraining
- társas interakciók során kialakult problémák hatékony megoldása a cél ≈ szociális problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
- hipotetikus helyzetek megoldása, majd különféle szituációkban gyakorolják, próbálják ki a hatékonynak talált válaszokat
A megcélzott szociális készségek, ismeretek:
Önmagunkkal szembeni viselkedés (én):
- Pozitív énkép, önelfogadás
Személyközi viselkedés (én és a másik):
- Társas viselkedés szabályszerűségeinek ismerete
- Kapcsolatok kialakításának, fenntartásának módjai
- Kommunikációs készségek
- Alap társalgási készségek
- kezdeményezések száma, kérdések száma, kérdésre adott válaszok hossza, információs tartalom
- Érzelem kifejezés – arckifejezés, testtartás, gesztusok, hangszín, stb.
- Beszédminőség -folyamatosság, tétovázás és szünetek, beszéd mennyisége, stb.
- Meghallgatási készségek – elismerések, reflektációk, személyes énközlések, kérdés típusú visszajelzések, stb.
- Non -verbális kommunikáció – bólogatás, mosoly és nevetés, hangerő, tempó, térköz szabályozás, stb.
- Konfliktuskezelési képesség
- Meghallgatás, megértés, másik helyzetébe való beleélés
- Önérvényesítés agresszivitás nélkül (asszertivitás)
- Nemet mondani
- Saját vélemény és szükségletek elmondása
- Együttműködés
- Aktivitás
- Csapatmunka
- Problémamegoldás